Fără să-şi pună o secundă problema timpului vital consumat aiurea, când poate cineva care într-adevăr are nevoie de intervenţia autorităţilor se loveşte de linia telefonică ocupată încontinuu. Fără să se gândească la faptul că resursele umane şi materiale puse pe drumuri degeaba sunt suportate la fel ca cele justificate, doi inconştienţi sună zilnic, fără motiv, la 112. Aşa reiese din situaţia înregistrată la nivelul judeţului Neamţ în sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă 112, când după primele nouă luni ale acestui an 502 dintre solicitările telefonice s-au dovedit a fi false. „În primele nouă luni ale anului în curs, la nivelul Inspectoratului de Poliţie Neamț au fost înregistrate 24.724 de apeluri de urgență, iar din acest total 502 apeluri au fost efectuate abuziv, prin semnalarea unei situații care nu îndeplinea criteriul de urgență, organele de poliție intervenind și consumând atât resurse cât și timp în rezolvarea acestora”, a declarat subinspectorul Elena Bulgărea, ofiţerul de presă al Poliţiei Neamţ.
Cu alte cuvinte, din 92 de apeluri zilnice, două au fost fără temei, solicitanţii invocând ajutorul forţelor specializate în cazuri care cu greu pot fi încadrate în categoria „urgenţe”. De pildă, pisica moartă găsită în faţa uşii, dincolo de faptul că este o situaţie tristă prin ea însăşi, ştiut fiind că felina este celebră prin vitalitate şi perseverenţă, un astfel de caz nu poate fi invocat în faţa poliţiştilor criminalişti drept argument pentru „demararea unei anchete” în scopul „elucidării cauzelor”, chiar dacă stăpânul era extrem de ataşat de bietul animal. Sau…dispariţia unui scutec pampers (sic!), chiar dacă veţi râde, ei bine acest „caz” chiar a fost anunţat prin apel la 112, iar persoana respectivă a dat detalii „concludente”, inclusiv mărimea (de adulţi) al obiectului, aşa încât aria căutărilor să fie cât mai restrânsă. Acestea sunt cele mai trăsnite subiecte cu care nemţenii au ţinut ocupată linia telefonică gratuită pusă la dispoziţie pentru acele cazuri de urgenţă care chiar necesită intervenţia organelor specializate şi care au fost aduse la cunoştinţa operatorilor, dincolo de deja obişnuitele reclamaţii gen manelele vecinilor sau certurile conjugale pe motiv de mâncare nesărată. „Astfel de situații, în care operatorii 112 s-au confruntat cu apeluri abuzive, care au îngreunat activitatea acestora sau chiar au ţinut ocupată o linie telefonică destinată situațiilor de reală urgență, timp în care poate fi întârziată o reacție rapidă la un alt eveniment, pot fi aduse la cunoştinţa polițiilor municipale sau orășenești, a polițiștilor din mediul rural, în vederea soluționării sesizărilor acestora. Atragem atenţia că, potrivit reglementărilor OUG 34/2008, numărul unic pentru apelurile de urgenţă se apelează atunci când este necesară intervenţia agenţiilor specializate, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul”, a mai precizat ofiţerul de presă. Este evident că orice altă situaţie care nu
ţine de vătămarea vieţii sau de integritatea comunităţii nu poate fi considerată de urgenţă. De altfel, alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie se pedepsește cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, conform OUG 34/2008, ceea ce s-a şi întâmplat în cele mai multe dintre situaţiile abuzive înregistrate anul acesta.
Cristina Iordache