*După dezastrul de la simularea BAC-ului, Inspectoratul Școlar Neamț a chemat directorii la ședință
Conducerea Inspectoratului Școlar Județean Neamț a organizat o ședință cu directorii și directorii adjuncți ai unităților de învățământ liceal în ultima zi a lunii martie, la Liceul Tehnologic Economico-Administrativ din Piatra Neamț, în cadrul căreia a fost prezentat Raportul privind modul de organizare și desfășurare a simulării probelor scrise ale examenului de Bacalaureat și rezultatele obținute de către elevi.
După cum se știe, cei mai mulți dintre liceenii claselor a XI-a și a XII-a care au susținut testările au înregistrat rezultate foarte slabe, promovabilitatea fiind de 29% la clasa a XI-a și 39,2% la clasa a XII-a.
Rezultatele au fost analizate la nivelul fiecărei unități de învățământ, prin discuții individuale cu elevii, dezbateri la nivelul clasei, ședințe cu părinții, precum și la nivelul consiliului profesoral, în vederea adoptării unor măsuri pentru optimizarea performanțelor școlare.
„Raportul inspectoratului școlar, elaborat pe baza rapoartelor întocmite de fiecare unitate de învățământ liceal, a cuprins și un plan de măsuri de monitorizare, control și remediere, propuneri și recomandări referitoare la organizarea și desfășurarea examenului de Bacalaureat 2016. De altfel, fiecare unitate de învățământ a întocmit un plan remedial în urma analizei rezultatelor obținute la simulări, în cadrul ședințelor cu elevii și cu părinții acestora, în vederea creșterii calității educației învățământului nemțean“, a afirmat prf. Carmen Elena Blaga, inspector școlar în cadrul ISJ Neamț.
Conform Inspectoratului Școlar Județean Neamț, la simularea examenului de Bacalaureat de anul acesta, în județul Neamț au participat 7.317 de elevi.
Mediile de promovare la simularea BAC-ului nu depășesc 40%
Promovabilitatea la clasa a XI-a a fost de 29% (1.108 elevi), iar la clasa a XII-a a fost de 39,2% (1.371 elevi)
La nivel național, datele statistice arată că ponderea elevilor de clasa a XII-a care au obținut medii ce asigură promovarea examenului – cel puțin 6 – este de 38,39% (42.386 de elevi din 110.423 de elevi prezenți). Rezultatul este relativ la același nivel cu cel al ratei de promovare de anul trecut – 38,77%.
Pe probe, situația notelor peste 5 este următoarea: 64,6% la limba și literatura română (procentaj superior celui de anul trecut: 61,36%), 80,8% la limba maternă (cu 5 procente în plus față de 2015 – 75,49%), 53,2% la proba obligatorie a profilului – matematică sau istorie (procentaj superior față de 2015 – 52,49%), respectiv 60,8% la proba la alegere a profilului (în ușoară creștere, în raport cu 2015 – 60,3%).
Rata de promovare la clasa a XI-a este de 25,76%, în scădere cu 3 procente comparativ cu 2015, când aceasta s-a situat la valoarea de 28,51%. Cu alte cuvinte, dintre cei 121.535 de elevi participanți la simularea din 2016, 31.313 elevi au obținut medii peste 6.
Pe probe, situația notelor peste 5 primite de elevii de clasa a XI-a se prezintă astfel: limba română – 57,6 (în creștere cu aproximativ 6 procente față de 2015 – 51,77%), proba obligatorie a profilului, matematică sau istorie – 37,6% (în scădere cu aproape 5 procente față de anul trecut – 42,35%) și limba maternă – 72,7% (în creștere față de 2015 – 56,97%). Precizăm că elevii claselor a XI-a nu au susținut proba la alegere, având în vedere că aria de acoperire a disciplinelor nu este similară celei de clasa a XII-a.
Conform metodologiei de desfășurare a examenului național de Bacalaureat, media minimă de promovare, pentru fiecare disciplină în parte, este 5, iar media finală a notelor la toate disciplinele, necesară pentru promovarea examenului de Bacalaureat, este minimum 6.
Simularea probelor scrise din cadrul examenului de bacalaureat, atât pentru clasa a XI-a, cât și pentru clasa a XII-a, are un dublu obiectiv: familiarizarea elevilor cu rigorile acestui tip de examen și identificarea nevoilor acestora pentru a conștientiza nivelul de pregătire și pentru a lua măsuri în consecință în vederea îmbunătățirii rezultatului final.
Notele de la simulările naționale se trec în catalog doar la solicitarea scrisă a elevului. Pentru elevii de clasa a XII-a, Ministerul Educației recomandă organizarea unor simulări județene la începutul lunii mai, care să urmărească evoluția elevilor și să permită planuri de remediere specifice.
Geanina NICORESCU