În mod structural, societatea românească pare să fie dominată de un maniheism ce înlătură posibilitatea nuanțărilor, mai cu seamă atunci când în discuție se află „opțiunile fundamentale”. Realizând o „anatomie a răului politic”, filosoful Adrian-Paul Iliescu sugerează că maniheismul poate fi interpretat ca o marcă a modernității noastre, una care a influențat atât lumea intelectuală, cât și spațiul public și politic. În timp, acesta a conturat un tip specific de discurs, în cadrul căruia s-au afirmat sentințele lipsite de rest, grilele alb-negru, respectiv bine-rău fiind aplicate, procustian, în orice situație. Una dintre temele relevante în acest sens este aceea a identității noastre comunitare. În acest caz, modernitatea politică și intelectuală românească a adus în atenție existența a numai două opțiuni posibile, operând cu o disjuncție exclusivă în care logica lui tertium non datur devine, în mod evident, prevalentă: fie o Românie exclusiv neaoșă, fie una construită după tipar occidental. Disputele dintre naționaliști și occidentaliști au avut nenumărate ecouri, atât în lumea culturală, cât și în cea politică, cunoscând diferite variante: de la aceea a poziționării sămănătoriștilor prin opoziție față de europeniști și până la aceea a situării protocroniștilor împotriva sincroniștilor. Ecourile maniheismului intelectual și politic nu au dispărut nici astăzi, iar de-a lungul timpului ele au cunoscut și variațiuni extreme, de la aceea legionară la cea național-comunistă.
Într-un astfel de context al devenirii moderne a societății românești, Adrian Marino este, indeniabil, un intelectual „exotic”. Pledoaria sa pentru un soi de logică a terțului inclus, una care să permită vizualizarea nuanțelor și „combinarea” elementelor autohtone cu cele ale clamatei noastre europenități a fost, de multe ori, respinsă din start, de regulă fără ca această rejecție să fie și argumentată. Practic, Marino se situează „în contra” unei direcții politice și intelectuale pentru care lucrurile au fost dintotdeauna clare, urmând și să rămână astfel, câtă vreme este susținută diferența între un grup al „aleșilor”, al celor care dețin cheia „unicului adevăr”, și altul al „damnaților”, al celor aflați permanent într-o stare de eroare. Propunerea sa este întoarcerea la iluminismul românesc de factură pașoptistă și recuperarea acestuia în beneficiul unui viitor european ce se poate revendica de la o tradiție a gândirii politice românești. Aici e punctul din care poate pleca, susține cărturarul, încercarea de depășire a maniheismului, cu atât mai mult în condițiile în care „(…) în România, revoluția de la 1848 nu e terminată nici astăzi”. Voi reveni, însă, asupra acestui aspect în cele ce urmează.
Prof.univ.dr. Daniel Șandru