Comisia pentru transporturi și infrastructură a Camerei Deputaților se întrunește vineri, 23 octombrie, începând cu ora 10.00, la Hotelul Central din Piatra Neamț, pentru a discuta despre proiectele de investiții în infrastructura de transport rutier și feroviar din zonele de centru și Est ale României.
Împreună cu factorii de decizie de la nivel guvernamental, membrii comisiei vor analiza proiectele și calendarul de implementare al acestora. „Se va discuta, în linii mari, despre Master Planul General de Transport și asigurarea surselor de finanțare alocate României prin exercițiul financiar european 2014-2020. Consider că este un lucru bun că această ședință are loc și la Piatra Neamț pentru că așa putem să aducem și această zonă încă o dată în atenția celor de la centru. Prin acest Master Plan se trasează liniile de investiții pentru următorii 30 de ani și tot în baza lui vom putea obține și finanțare europeană pentru infrastructură, dar și eventuale împrumuturi pe care Guvernul va dori să le facă tot pentru acest capitol, indiferent dacă vorbim de infrastructură rutieră, feroviară, navală sau chiar despre aeroporturi“, a declarat deputatul nemțean Cătălin Drăgușanu.
Autostrăzile pentru Moldova, prezente în Master Plan
Din Comisia pentru transporturi și infrastructură fac parte doi nemțeni: Cătălin Drăgușanu și Ionel Arsene, care este vicepreședintele Comisiei începând cu februarie 2014.
Master Plan-ul a fost cerut de Comisia Europeană, care nu va mai finanța lucrările în lipsa unui astfel de plan. „În ceea ce privește zona Moldovei, trebuie amintite Autostrada Montana, cu un prim tronson care va face legătura între Târgu Mureș-Iași-Ungheni, cu o lungime de 135 de kilometri, și cu al doilea tronson între Târgu Mureș-Târgu Neamț, cu o lungime de 183 de kilometri și Autostrada Moldova, care va lega Brașovul de Bacău“, a adăugat Cătălin Drăgușanu.
Conform deputatului Drăgușanu, cea mai scumpă lucrare ar fi cea dintre Târgu Mureș-Târgu Neamț, care trece numai prin munți, făcând ca un kilometru de drum să ajungă la 16 milioane de euro, în timp ce pentru Târgu Mureș-Ungheni prețul ar fi de 8 milioane de euro/km, iar pentru Autostrada Moldova de 11,5 milioane de euro/km. Dacă primii 135 de kilometri din Autostrada Montana ar trebui să fie făcuți până în 2019, studiul de fezabilitate fiind început deja, pentru celelalte perioada de execuție este programată după 2020. „În acest Master Plan sunt incluse și drumuri expres, transregio sau variante ocolitoare ale orașelor. Toate sunt importante, nu numai autostrăzile. De aceea este important ca aceste ședințe să fie ținute și în teritoriu, cum va fi vineri la Piatra Neamț, pentru că vor participa și președinții de Consilii Județene din Neamț, Bacău sau Suceava și își vor putea prezenta clar situațiile din județele pe care le reprezintă“, a precizat Cătălin Drăgușanu.
Comisia a grăbit, fără să vrea, asfaltarea drumului Bicaz-Gheorghieni
Pe 22 octombrie, aceeași comisie va fi prezentă în localitatea Lacu Roșu, din județul Harghita. „Chiar vorbeam cu cel din Harghita, care spunea că a început să se asfalteze drumul care face legătura între Gheorghieni și Bicaz, în momentul în care s-a auzit că se ține ședința și la Lacu Roșu. Cred că este bine dacă se lucrează, indiferent de motivele care determină aceste lucrări. Mi-aș dori ca acest Master Plan să fie aprobat printr-o lege în Parlament, pentru a nu mai fi schimbat. În cadrul Comisiei încercăm să nu politizăm lucrurile, ci să vedem interesul tuturor, al românilor. Același lucru ar trebui să fie valabil și prin aprobarea acestui Master Plan. Sunt investiții necesare, care ar trebui respectate și îndeplinite indiferent de culoarea politică a celor care le pun în aplicare“, a spus deputatul nemțean.
Andreea AMARIEI