Şefii Poliţiei Neamţ doresc ca anul acesta, cât mai curând, să deschidă la Bicaz un birou de caziere astfel încât locuitorii din oraş şi cei din comunele arondate să nu mai fie nevoiţi să se deplaseze până la Piatra Neamţ pentru aceste document. „Pentru anul 2015, conducerea Inspectoratului de Poliție Județean Neamt și-a propus ca obiectiv înființarea și deschiderea unui ghișeu de eliberare a certificatelor de cazier judiciar în cadrul Poliției orășenești Bicaz, astfel încât locuitorii din această zonă să evite deplasarea până în municipiul Piatra Neamț pentru eliberarea unui astfel de document”, a declarat subinspectorul Elena Bulgărea, ofiţerul de presă al Poliţiei Neamţ. Dezideratul nu este unul de dată recentă, ci este anunţat încă de la inaugurarea noului sediu al Poliţiei oraşului Bicaz. Utilitatea unui astfel de demers rezidă şi în adresabilitatea serviciului, în 2014 fiind eliberate de la ghişeele de cazier judiciar mai bine de 30.000 de astfel de documente. Este vorba de o cifră exactă de 30.287 de caziere emise prin sistemul ROCRIS (Sistemul Informatic al Cazierului Judiciar Român), din care în municipiul Piatra Neamț s-au eliberat 24.390 de caziere pentru persoanele fizice şi 291 către persoanele juridice care au solicitat, documente ce au fost eliberate de către lucrătorii Serviciului de Cazier Judiciar și Evidență Operativă.
Anul trecut s-a reușit înființarea și deschiderea a două birouri de eliberare a certificatului de cazier judiciar la nivelul Poliției municipiului Roman și la Poliţia oraşului Târgu Neamț, fapt ce a venit în ajutorul nemțenilor care au obținut actele de care aveau nevoie fără a mai pierde timp şi bani cu deplasarea până la Piatra Neamț. De asemenea, polițiștii din cadrul Poliției municipiului Roman au eliberat 3.588 de certificate de cazier judiciar persoanelor fizice şi 16 certificate de cazier judiciar au fost eliberate persoanelor juridice. La nivelul orașului Târgu Neamț au fost solicitate 1.997 de certificate de cazier judiciar de către persoanele fizice şi 5 de către persoane juridice.
Sistemul informatic ROCRIS permite, în sistem automatizat, în condiţii de siguranţă şi în mod operativ, din orice punct de acces la sistem, eliberarea de certificate de cazier judiciar securizate pentru persoane fizice, cetăţeni români, străini sau apatrizi şi persoane juridice, în condiţiile legii. Sistemul mai permite eliberarea de copii securizate de pe cazierul judiciar pentru toate sistemele informatice din domeniul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale şi justiţiei.
Pentru a obţine un certificat de cazier judiciar din România, persoana fizică poate depune personal cererea-tip, cu datele complete de stare civilă şi motivată, la orice subunitate de poliție în care există ghișeu de cazier judiciar . Pe lngă cerere se anexează actul de identitate (cartea de identitate, buletinul de identitate, paşaport, cartea de identitate provizorie şi certificat de înregistrare a cetăţenilor U.E., carte de rezidenţă, carte de rezidenţă permanentă, permis de şedere temporară sau permanentă, aflate în termen de valabilitate), un timbru fiscal în valoare de 2 lei, chitanţa prin care se face dovada achitării taxei de prestare serviciu, în cuantum de 10 lei.
Certificatul de cazier judiciar se eliberează persoanelor fizice în cel mult 3 zile de la data solicitării, în cazurile în care cererea-tip este depusă la orice unitate de poliţie unde există ghișeu de lucru cu publicul pentru eliberarea cazierelor.
Pentru persoanele care nu figurează cu mențiuni în Sistemul Informatic al Cazierului Judiciar Român (ROCRIS) certificatul de cazier judiciar se eliberează “pe loc”.
Pentru persoanele cunoscute cu antecedente penale termenul de eliberare a certificatului de cazier judiciar este de 3 zile de la data solicitării conform Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar republicată.
Certificatul de cazier judiciar se eliberează persoanelor juridice în cel mult 3 zile de la data solicitării. La depunerea cererii, reprezentantul legal al persoanei juridice trebuie să deţină şi să prezinte dovada că deponentul este reprezentantul legal al persoanei juridice solicitante , o copie de pe actul de identitate al reprezentantului legal, o copie certificat constatator, o chitanţa de achitare a taxei în cuantum de 10 lei şi un timbru fiscal în valoare de 2 lei.
Cristina Iordache