Numărul celor care au uitat să-şi preschimbe cărţile de identitate era, la finele primului trimestru al acestui an, de 6.900 la nivelul serviciului local Piatra Neamţ. Spre deosebire de începutul anului, când figurau în evidenţele Serviciului Public Comunitar Local de Evidenţa Persoanei Piatra Neamţ un număr de 6.113 persoane restante, se remarcă o creştere în cele trei luni de zile.
„Din datele noastre, doar în cazul a 1.600 de persoane s-ar justifica întârzierea la preschimbarea documentelor, întrucât sunt dintre cei plecaţi în străinătate”, spune Ciprian Verdeş, coordonatorul SPCLEP Piatra Neamţ. „Întrucât se înregistrează o creştere a restanţierilor, rugăm cetăţenii care ştiu că le-a expirat termenul de valabilitate al cărţilor de identitate să se prezinte cât mai repede la sediul nostru pentru eliberarea noilor documente. Este bine ca oamenii să înţeleagă că acum, în această perioadă, nu este aglomeraţie la ghişeele noastre şi să nu mai amâne înnoirea actelor şi chiar dacă nu au nevoie neapărată de buletin să intre în legalitate”. Termenul pe care legea îl dă în acest caz este de 15 zile de la expirarea documentului, după care uitucii sunt pasibili de amendă. În vreme ce costul unei cărţi de identitate este de 12 lei, sancţiunea este de la 40 la 80 de lei. În plus, timpii de aşteptare sunt mult reduşi, iar documentul se elibererază în decurs de două săptămâni.
Restanţierii aflaţi în evidenţele SPCLEP Piatra Neamţ sunt din toate cele 14 localităţi arondate municipiului. Sediul serviciului este însă accesibil, fiind găzduit în clădirea Mall Forum Center de lângă piaţa centrală. Aici, oricine îşi poate face şi copiile necesare şi poate plăti taxele aferente eliberării unui nou document. La etajul 3 al imobilului se află un birou al Direcţiei de Taxe şi Impozite, unde se pot achita cele două taxe de 5 şi 7 lei.
Actele necesare pentru preschimbarea cărţii de identitate sunt certificatul de naştere, certificatul de căsătorie, actul de proprietate sau contractul de închiriere ca dovadă a spaţiului de locuit, actul de identitate al unuia din părinţi în cazul copiilor care împlinesc 14 ani şi o cerere tip care se ia de la ghişeu şi se completează la faţa locului. Documentele se aduc şi în original, dar la dosar se depun copiile. În cazul luării în spaţiu, persoana care primeşte în locuinţă trebuie să se prezinte personal la sediul serviciului. De asemenea, cei care se grăbesc şi au nevoie de act înainte de două săptămâni pot solicita urgentarea procedurilor printr-o cerere în care sunt prezentate şi motivele.
Programul de lucru cu publicul, atât la primirea dosarelor, cât şi la eliberarea cărţilor de identitate este de luni până vineri între orele 8 – 16,30, iar miercuri ghişeele sunt deschise până la ora 18,30.