Cozi la permise fără viză medicală

Aglomeraţie din primele zile ale anului la ghişeele pentru Permise din cadrul Serviciului Public Comunitar Neamţ. Peste 200 de oameni au stat şi ieri la coadă pentru a depune documentele necesare preschimbării permiselor de conducere neexpirate, în ideea de a scăpa de examenele medicale. După câteva ore, aparatul care eliberează numere de ordine s-a defectat şi, oricum, fiind vineri, programul cu publicul s-a terminat la ora 13. Documentele care trebuie depuse nu sunt multe, dosarul plic trebuind să conţină fişa deţinătorului permisului de conducere, chitanţa de plată a taxei de 68 de lei achitată la CEC sau BCR, permisul original şi fişa medicală dacă permisul este expirat.

După data de 19 ianuarie, fişa medicală va fi obligatorie la preschimbarea permiselor, indiferent dacă aceste documente sunt sau nu expirate. Până acum, fişa medicală era obligatorie doar pentru cei care solicitau reînnoirea permisului după data expirării. Conform noii legislaţii, posesorul permisului va trebui să treacă pe la mai mulţi medici care vor pune rezoluţia apt sau nu din punct de vedere medical pentru a conduce un autovehicul. Şoferii vor, însă, să evite acest ”demers” şi profită acum, cât pot, de vechea reglementare. Dar asta s-ar putea simţi ulterior, în trafic, când cei cu reale probleme de sănătate ar putea afecta siguranţa celorlalţi. Iar ideea modificării Codului Rutier, pentru ca periodic, la 5 sau la 10 ani fiecare şofer să treacă pe la medic pentru o evaluare a stării de sănătate.

O altă noutate care intră în vigoare după 19 ianuarie este obligativitatea obţinerii permisului de către cei care vor să conducă mopede. Conform legii 203/2012, mopedele, ca şi troleibuzele şi tractoarele rutiere, sunt considerate autovehicule şi, astfel, nimeni nu mai poate să urce pe moped fără să parcurgă ore de teorie la o şcoală de şoferi şi să dea examen pentru obţinerea permisului.

De asemenea, şoferii profesioniştii vor trebui să-şi înnoiască avizele medicale o dată la cinci ani

şi nu la zece ca în cazul celor care au doar categoria B. Se doreşte ca, astfel, să fie cât mai puţini conducători auto pe şosele care să sufere de boli incompatibile cu şofatul. O altă modificare legislativă ţine de vârsta minimă de la care doritorii pot spera la permis. Aceasta este de la 16 ani împliniţi pentru categoriile de vehicule AM, A1 şi B1, adică vehiculele pe două roţi, de 18 ani pentru categoriile de vehicule A2, B, BE, C1, C1E şi Tr, de 20 de ani împliniţi, dacă persoana are o experienţă de cel puţin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria A2, sau de 24 de ani împliniţi în cazul obţinerii permisului de conducere pentru motocicletele din categoria A. Vârsta de 21 de ani permite dreptul de a obţine permis pentru vehicule din categoria C, CE, D1 si D1E, precum şi pentru triciclurile cu motor din categoria A, iar de la 24 de ani se poate obţine permisul de conducere pentru categoriile de vehicule D, DE, Tb şi Tv. Termenul de valabilitate a permisului este de zece ani de la eliberarea acestuia.