Copiii ai căror părinți lucrează în străinătate, în atenția autorităților

reglementari copii*Școala este obligată să trimită serviciului de asistență socială listele cu toți copiii aflați în această situație.

*Serviciul de asistență socială va verifica dacă părintele plecat în străinătate a desemnat o persoană eligibilă pentru îngrijirea copilului.

*La sfârșitul lunii iulie, în evidențele DGASPC Neamț figurau 5.269 de copii ai căror părinți erau plecați la muncă în străinătate.

 Școlile vor fi obligate, începând de anul acesta, să trimită, la solicitarea serviciului public de asistență socială, listele cu toți copiii care au cel puțin un părinte plecat în străinătate. Ulterior, serviciul de asistență socială va merge la domiciliul copilului, pentru a verifica situația acestuia.

Hotărârea a fost luată miercuri de Guvernul României și completează procedura de monitorizare a modului de creștere a copiilor ai căror părinți muncesc în străinătate.

Potrivit actului normativ, serviciul public de asistență socială va solicita școlilor, în ultimul trimestru al fiecărui an, informații cu privire la copiii cu un singur părinte plecat în străinătate, cu ambii părinți plecați în străinătate, cu părintele unic susținător plecat în străinătate, precum și informații privind copiii reveniți în țară după o experiență de migrație de cel puțin 12 luni.

În cel mult 15 zile de la solicitare, școlile trebuie să trimită serviciului public de asistență socială listele nominale cu toți copiii aflați în aceste situații.

 Ce informații vor fi solicitate?

 Listele vor cuprinde datele personale și adresele de domiciliu ale copiilor și ale familiilor acestora.

„După primirea datelor, serviciul de asistență socială are obligația de a se deplasa la domiciliul copilului și de a verifica dacă părintele plecat în străinătate a notificat, conform legii, plecarea sa, precum și desemnarea unei persoane eligibile pentru îngrijirea copilului. Pentru a fi eligibilă, o persoană trebuie să fie majoră, să facă parte din familia extinsă și să îndeplinească toate condițiile materiale și morale necesare creșterii și îngrijirii unui copil. În plus, persoana care se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului are obligația de a furniza datele de contact ale părinților plecați în străinătate și de a face dovada menținerii legăturilor cu aceștia“, se precizează în actul normativ. De asemenea, în primele 6 luni de la nominalizarea persoanei, serviciul de asistență socială va vizita o dată la două luni domiciliul persoanelor desemnate, pentru informarea și consilierea acestora privind răspunderea ce le revine în creșterea și îngrijirea copilului. Ulterior, vizitele vor fi realizate semestrial.

Totodată, reprezentantul serviciului public de asistență socială va urmări randamentul școlar al copilului și, în cazul scăderii acestuia, îl va informa în scris pe învățător sau pe diriginte. La rândul său, învățătorul sau dirigintele este obligat să ceara sprijinul consilierului școlar. Dacă există suspiciuni de afectare a stării emoționale a copilului, reprezentantul serviciului public de asistență socială va cere sprijinul unui psiholog sau al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului.

 Vizite la domiciliul copiilor

 Autoritățile au în vedere și identificarea copiilor aflați în situații de risc de separare de familie, aceste situații urmând a fi identificate de către angajații serviciului public de asistență socială, ca urmare a vizitei la domiciliul copilului.

Dacă sunt înregistrate mai puțin de 5 situații de risc, vizitele reprezentantului social vor fi făcute anual. În schimb, în cazul identificării unui număr între 6 și 10 situații de risc, vizitele reprezentantului social vor fi semestriale, în timp ce o rată de 10 situații de risc va impune vizite trimestriale.

După aceste vizite, autoritățile vor întocmi un raport pe care îl vor aduce la cunoștința familiei și a persoanei care îngrijește copilul. Raportul va conține informații cu privire la performanțele școlare, starea fizică a copilului, grupul de prieteni și anturajul acestuia.

„În cazul în care, în urma evaluării, se constată că există suspiciuni de afectare a stării emoționale a copilului, situația școlară și integrarea acestuia în mediul școlar nu se îmbunătățesc, starea sa de sănătate este degradată sau este constată afilierea copilului la grupuri cu un comportament infracțional, reprezentantul social are obligația de a solicita în scris sprijinul serviciilor de specialitate, în conformitate cu problemele remarcate“, se arată în hotărârea de Guvern.

De asemenea, în cazul identificării unor semne de abuz/neglijență/exploatare, va fi contactată Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului pentru inițierea procedurilor prevăzute de lege.

 În Neamț, peste 5200 de copii au părinții plecați în străinătate

 Din datele oferite de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Neamț, la sfârșitul lunii iulie, în evidențele instituției figurau 5.269 de copii ai căror părinți erau plecați la muncă în străinătate. Dintre aceștia, 1.433 aveau ambii părinți plecați, 3.183 aveau unul dintre părinți în străinătate, iar 653 erau în situația de a avea unicul susținător al familiei monoparentale plecat în afara țării. 5.076 dintre copii se aflau în îngrijirea rudelor până la gradul IV, 25 erau la asistenți maternali profesioniști, 72 erau în plasament în centre rezidențiale, 81 în plasament familial la rude, 12 în plasament la alte persoane sau familii, iar 3 în alte situații.

„Toate aceste date sunt obținute pe baza raportării primăriilor din județ, cu precizarea că unele nu transmit astfel de cifre, iar altele nu actualizează datele“, ne-a spus Magda Vasilache, purtătorul de cuvânt al DGASPC Neamț.

La nivel național, aproximativ 83.000 de copii au cel puțin un părinte plecat în străinătate.

Irina NASTASIU