Comunicat de presă / Reabilitare cu fonduri europene a blocurilor de locuințe

 

*Finanțările sunt cuprinse între 100.000 și 5 milioane de euro * Primăria Piatra Neamț dorește să fie pentru asociațiile de proprietari partenerul care coordonează, elaborează și depune proiectul

 

Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020, a lansat pe15 martie 2016, primul apel de proiecte pentru prioritatea de investiții 3.1A.

Bugetul minim al unui proiect de creștere a eficienței energetice la o clădire rezidențială este de 100.000 euro, iar cel maxim de 5 milioane de euro. Un proiect poate cuprinde cel mult 10 blocuri de locuințe cu minim 2 niveluri (P+2).

Astfel, cu fonduri europene se pot reabilita din punct de vedere energetic blocurile de locuințe care respectă condițiile prevăzute în ghidul solicitantului. Asociațiile de proprietari au un rol foarte important în aceste demersuri, Primăria Piatra Neamț urmând să fie partenerul care coordonează, elaborează și depune proiectul. Cererile de finanțare se pot depune după data de 16 mai la sediul Agențiilor pentru Dezvoltare Regională, timp de 6 luni, până la închiderea apelului.

„Vom organiza în data de 31 martie o întâlnire cu președinții asociațiilor de proprietari din Piatra Neamț în care le vom prezenta condițiile de înscriere în acest program. Avem ocazia să obținem finanțare pentru reabilitarea termică a cât mai multor imobile din Piatra Neamț; Primăria va fi un sprijin pentru asociațiile de proprietari și îi asigurăm pe cetățeni de întreaga noastră atenție și concentrare pentru a înscrie cât mai multe imobile în acest program“, a declarat Dragoș Chitic.

 

Clădirile pentru care se poate solicita finanțare

 

Asociațiile de proprietari pot solicita accesarea de fonduri nerambursabile pentru blocuri care îndeplinesc următoarele condiții:

– Sunt construite în baza unor proiecte elaborate în perioada 1950-1990;

– Au regim de înălțime de minim P+2;

– Nu au mai beneficiat de finanțare publică în ultimii cinci ani pentru același tip de lucrări;

– Nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanțare.

Precizare: Nu se poate obține finanțare pentru aceste lucrări doar pentru o singură scară de bloc, ci numai pentru întregul bloc.

 

Ce tipuri de lucrări pot fi finanțate?

 

– izolarea termică a fațadei, înlocuirea ferestrelor, închiderea balcoanelor, izolarea termică a planșeului peste subsol;

– lucrări de reabilitare a sistemului de încălzire (în cazul blocurilor cu centrale de bloc/scară sau a celor racordate la sistemul centralizat);

– instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei din surse regenerabile;

– înlocuirea corpurilor de iluminat din spațiile comune cu unele eficiente energetic;

– înlocuirea lifturilor;

– implementarea sistemelor de management a funcționării consumurilor energetice.

 

De asemenea, prin proiecte se pot finanța următoarele tipuri de lucrări, în limita a 15% din costul total al investiției:

– înlocuirea circuitelor electrice pe scări și în subsol;

– construirea/repararea acoperișului tip terasă/șarpantă, inclusiv repararea sistemului de colectare a apelor meteorice de la nivelul terasei;

– refacerea finisajelor interioare în zonele de intervenție;

– repararea/refacerea canalelor de ventilație din apartamente în scopul menținerii/realizării ventilării naturale a spațiilor ocupate;

– repararea trotuarelor în scopul eliminării infiltrațiilor la infrastructura blocului de locuințe;

– repararea/înlocuirea instalației de apă și/sau a colectoarelor de canalizare menajeră și/sau pluvială din subsolul blocului de locuințe;

– măsuri de reparații/consolidare a clădirii (acestea nu vizează intervenții anterioare neautorizate);

– crearea / adaptarea infrastructurii pentru persoanele cu dizabilități (rampe de acces).

 

Asociațiile de proprietari trebuie să depună o adresă și documentele justificative la Primăria Piatra Neamț. Lista documentelor este următoarea:

  1. O adresă în care se menționează intenția de a accesa fonduri europene pentru reabilitarea termică a blocului și se enumeră lucrările de intervenție necesare în vederea creșterii performanței energetice a locuințelor.
  2. Hotărârea/Hotărârile de principiu ale Adunării Generale a Asociației de Proprietari, prin care se solicită finanțarea în cadrul „Programului Operațional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de investiții 3.1 – Sprijinirea eficienței energetice, a gestionării inteligente a energiei și a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice, și în sectorul locuințelor, Operațiunea A Clădiri rezidențiale“.

Hotărârea va cuprinde următoarele informații:

– aprobarea intervențiilor/măsurilor de creștere a eficienței energetice;

– numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenții propuse (minim 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente trebuie să își exprime acordul);

– numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările care presupun intervenții în interiorul apartamentelor (obligatoriu toți proprietarii trebuie să își exprime acordul, dacă soluția tehnică prevede acest tip de lucrări de intervenție);

– numărul apartamentelor cu destinație locuință aflate în proprietatea persoanelor juridice sau a autorităților și instituțiilor publice precum și numărul apartamentelor cu destinație de spații comerciale sau spații cu altă destinație decât cea de locuință ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenții propuse (obligatoriu toți proprietarii acestor spații trebuie să își exprime acordul).

  1. Tabel centralizator cu toți proprietarii din care să rezulte acordul a 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente privind solicitarea finanțării în cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 și pentru lucrările de intervenție propuse prin documentația tehnico-economică. Din același tabel trebuie să rezulte acordul a 100% din proprietarii apartamentelor/spațiilor cu altă destinație decât locuință și apartamentelor cu destinație de locuință deținute de persoanele juridice, precum și a proprietarilor apartamentelor care presupun lucrări de intervenții în interiorul locuinței.
  2. Extras al cărții tehnice a imobilului, fișa tehnică a imobilului, procesul verbal de recepție la terminarea lucrărilor sau orice alt document justificativ din care să rezulte faptul că blocul a fost construit în perioada 1950-1990.
  3. Tabelul centralizator al lucrărilor executate ulterior construcției blocurilor, conform formularului tip.
  4. Extras de carte funciară
  5. Declarație pe proprie răspundere din partea fiecărui proprietar care să ateste că apartamentul are destinația de locuință sau este spațiu comercial/spațiu cu altă destinație.

 

Asociația de proprietari va contribui financiar după cum urmează:

– 25% din valoarea lucrărilor de intervenție a apartamentelor cu destinație locuință (inclusiv a apartamentelor declarate la ONRC ca sedii sociale de firmă, care nu desfășoară activitate economică) aflate în proprietatea persoanelor fizice.

ȘI

– 100% din valoarea lucrărilor de intervenție aferente spațiilor comerciale sau spațiilor cu altă destinație decât cea de locuință, apartamentelor cu destinație locuință aflate în proprietatea persoanelor juridice, a UAT sau a autorităților și instituțiilor publice.

Persoanele cu handicap sau familii cu persoane cu handicap aflate în întreținere, persoanele care realizează venituri medii nete lunare pe membru sub câștigul salarial mediu net pe economie, veteranii de război și soțul/soția acestora, pensionari ale căror venituri medii nete lunare pe persoană sunt sub câștigul salarial mediu net pe economie pot beneficia de ajutoare de natură socială pentru reabilitarea termică a locuinței din partea Primărie Piatra Neamț. Contribuția acestora nu poate fi mai mică de 3,5% din valoarea lucrărilor.

 

Primăria Piatra Neamț va semna un contract cu asociația de proprietari pentru a elabora, depune și derula proiectul de reabilitare termică a blocurilor. Proiectele se vor contracta în ordinea depunerii acestora, cu condiția să obțină minim 60 de puncte. Linia de finanțare este deschisă, în limita fondurilor disponibile, până în data de 16 noiembrie 2016.

 

Pentru mai multe detalii, reprezentanții asociațiilor de proprietari pot apela numărul de telefon 0233218991 interior 233, de luni până vineri între orele 08-14.