Comitet nou pentru sprijinirea învățământului profesional și tehnic

Comitet localPentru că elevii de la școlile profesionale și tehnice s-ar putea să nu aibă timp să se documenteze cu privire la ce locuri de muncă vor găsi după ce termină școala, asta pentru că au prea mult de învățat, Ministerul Educației a decis că este nevoie de o comisie specială care să facă asta în locul lor, iar nemțenii s-au conformat. Astfel, vineri, 16 octombrie, s-a înființat o structură cu atribuții în domeniul învățământului profesional și tehnic, care funcționează în sprijinul Inspectoratului Școlar județean Neamț. „Obiectivul general al activității Comitetului Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS) este de a contribui, prin dialog social și prin antrenarea răspunderii publice a celor implicați, la armonizarea politicilor, strategiilor și acțiunilor concrete în domeniul educației și formării profesionale la nivelul învățământului preuniversitar cu cerințele complexe, generale sau specifice ale mediului economic, social și cultural, la nivel județean și local“, după cum este specificat într-un comunicat al Prefecturii Neamț, instituție care a avut inițiativa înființării acestui Comitet.

Cum orice Comitet trebuie să aibă și un președinte, membrii l-au ales în cea mai înaltă funcție pe Mihai Apopii, președintele Camerei de Comerț și Industrie Neamț, iar cei doi vicepreședinți sunt Ioan Popescu, inspector șef al Inspectoratului Teritorial de Muncă și Mihaela Nechifor, președintele Asociației Părinților Neamț. Totodată, s-au constituit două grupuri de lucru: „pentru elaborarea/actualizarea Planului Local de Acțiune în Învățământ și pentru monitorizarea implementării planurilor de acțiune ale școlilor“, după cum se explică în același comunicat.

CLDPS este o structură partenerială consultativă, fără personalitate juridică, cu atribuții în domeniul învățământului profesional și tehnic. Organizarea și modul de funcționare a CLDPS este stabilită de Ordinul Ministerului Educației și Cercetării Științifice nr.4456 / 2015.

Tot comunicatul Prefecturii ne anunță despre componența CLDPS: „Comitetul se constituie și funcționează, la nivelul fiecărui județ, în baza unui acord de colaborare voluntară a partenerilor sociali, persoane juridice reprezentative pentru contribuția la dezvoltarea învățământului profesional și tehnic la nivelul județului, acord care se încheie pe o perioadă de minimum șase ani. CLDPS are o structură care urmărește reprezentarea echilibrată numeric a principalelor categorii de parteneri sociali din fiecare județ – între 13 și 25 de membri“.

Comitet plin de reprezentanți importanți

Astfel, în cadrul Comitetului sunt reprezentanți ai Inspectoratului Școlar, Prefecturii, Consiliului Local, Agenției pentru Ocuparea Forței de Muncă, Direcției Agricole, Inspectoratului Teritorial de Muncă și ai Agenției județene de Prestații Sociale. Alături de ei se vor afla și operatorii economici din județ, societăți care au contracte de parteneriat cu școlile și unde elevii fac practica, și reprezentanții Camerei de Comerț. Ultimii, dar nu cei din urmă, sunt reprezentanții organizațiilor sindicale reprezentative pentru domeniile în care se organizează formare profesională, ai organizațiilor neguvernamentale, asociațiilor profesionale și ai asociațiilor ale părinților. „Rolul consultativ al CLDPS se exercită prin acțiuni și măsuri specifice de elaborare/monitorizare a documentelor de planificare strategică a ofertei de educație și formare profesională prin sistemul de învățământ profesional și tehnic (ÎPT) la nivel județean/local, precum și prin formulare de recomandări și puncte de vedere, asistență și colaborare în plan județean, vizând domeniul educației, formării profesionale și dezvoltării resurselor umane, în condițiile prevăzute de  cadrul general de organizare și funcționare“, conform comunicatului Prefecturii Neamț.

Cu alte cuvinte, acest Comitet, care funcționează după un Regulament propriu și al cărui secretar este un reprezentant al Inspectoratului Școlar, ar trebui să vadă pentru ce se pregătesc elevii din învățământul tehnic și profesional, iar, mai apoi, să încerce să le faciliteze accesul pe piața muncii, în baza discuțiilor cu cei din mediul economic.

Andreea AMARIEI