Comisarii OPC au pus sub lupă website-urile cu vânzări on-line

OPC„Asiguraţi-vă că vânzătorul furnizeaza numele, adresa geografică şi adresa de e-mail”

Comisarii pentru protecţia consumatorilor au verificat modul de respectare a prevederilor legale privind acordarea garanţiei pentru produse comercializate on-line: computere, tablete, telefoane mobile, MP3/MP4 player, televizoare, instrumente de navigaţie GPS etc. Acţiunea intitulată „Sweep Internet”, este iniţiată şi coordonată de Comisia Europeană şi se derulează în fiecare an, simultan în fiecare stat membru. Aceasta vizează verificarea comercianţilor care oferă on-line bunuri sau servicii.
Pe 1 iunie 2015, Comisia Europeana a facut publice rezultatele exercitiului care a avut loc in 26 de state membre – mai putin in Austria si Polonia, impreuna cu Norvegia si Islanda. Astfel, în cadrul acţiunii Internet Sweep 2014 s-a urmărit ca, în pagina de prezentare a produsului, consumatorul să găsească, înainte de a iniţia achiziţia acestuia, informaţii privind: identitatea şi adresa comerciantului, garanţia (legală sau comercială sau ambele), lipsa de conformitate ce poate apărea în termen de 6 luni de la livrare, modul de compensare prevăzut de garanţia legală; existenţa sau nu a informaţiilor cu privire la faptul că vânzătorul este răspunzator pentru garanţia legală, tipuri de compensaţii, accesibilitatea şi transparenţa condiţiilor garanţiei comerciale, dacă aceasta există, soluţionarea reclamaţiilor.
România a raportat Comisiei Europene, ca rezultat al primei faze care a avut loc în perioada 13 – 24 octombrie 2014, 4 website-uri cu nereguli, din cele 11 website-uri verificate. Toate cele 4 site-uri nu ofereau consumatorilor, în pagina de prezentare a produsului, o menţiune clară, uşor de înţeles, despre existenţa garanţiei legale. De asemenea, unul dintre site-uri nu oferea informaţia privind modalitatea de soluţionare a reclamaţiilor.În urma verificărilor efectuate în cadrul fazei a doua, cea de aplicare a legislaţiei, abaterile sus-menţionate au fost eliminate, România raportând Comisiei Europene în data de 20 februarie 2015 intrarea în legalitate a celor 4 website-uri.
Statele membre au verificat atât site-urile comercianţilor ce vând direct produse electronice cât şi site-urile intermediarilor ce compară aceste bunuri şi conduc la site-urile comercianţilor. Alegerea numărului de site-uri web verificate a fost liberă. Site-urile au fost selectate în principal pe baza popularităţii lor dar şi pe baza reclamaţiilor primite de la consumatori.
Majoritatea site-uri web verificate nu aminteau de existenţa garanţiei legale de conformitate pentru bunuri, altele prezentau înşelător garanţiile comerciale în ceea ce priveşte durata lor, teritoriul pe care e valabilă, numele şi adresa garantului, iar o parte dintre site-uri continea informaţii incomplete sau eronate privind adresa geografică, numele sau e-mail-ul comerciantului.
Comisarii pentru protecţia consumatorilor atrag atenţia iubitorilor de cumpărături on-line că au dreptul ca bunurile defecte să fie reparate sau înlocuite în termen de doi ani de la cumpărare în întreaga Uniune Europeană. „Dacă repararea sau înlocuirea nu este posibilă, aveţi dreptul la o rambursare sau o reducere de preţ (în unele ţări există o alegere liberă între aceste remedii). Această garanţie legală este obligatorie şi vânzătorul nu poate pretinde altfel sau reduce durata acesteia. Este posibil să aveţi drepturi suplimentare în funcţie de legile din ţara dumneavoastra. În conformitate cu legislaţia UE, înainte de a intra în contract, vânzătorul trebuie să vă informeze în mod clar şi uşor de înţeles despre existenţa garanţiei legale de minim doi ani”, au precizat reprezentanţii ANPC printr-un comunicat de presă.

Geanina NICORESCU