* Şcoala a reprezentat România în cadrul unui proiect internaţional de formare profesională
Proiectul International Supporting Network for Vocational and Academic guidance Staff, implementat pentru o perioadă de doi ani, a ajuns la cea de-a treia etapă. Cei 16 elevi şi profesorii coordonatori de la Colegiul Tehnic „Gheorghe Cartianu” care derulează acest proiect au fost aplaudaţi la scenă deschisă în plenul celei de-a treia întâlniri cu reprezentanţii ţărilor participante, susţinute în Bulgaria, la Sofia.
Mariana Paleu, directorarea Colegiului Cartianu, ne-a declarat cât este de mândră de faptul că România a fost reprezentată în acest proiect de şcoala pe care o conduce: „Pentru şcoala noastră reprezintă, în primul rând, ieşirea în Europa, demonstrarea că în şcolile din România se învaţă carte, că elevii sunt bine orientaţi şi implicarea elevilor aduce un plus acestui proiect având în vedere că, din toate ţările participante, suntem singura şcoală, adică din celelalte state participă ONG-uri. Noi suntem cei care aplicăm direct, deci suntem, să spunem, factorul activ din acest proiect”.
Colegiul Cartianu este înscris de mulţi ani în linia de proiecte europene. Este activ pe acest segment, iar când profesorii văd un proiect mai interesant, aplică. Este o şansă să fii selectat pentru că sunt foarte multe şcoli care aplică, însă puţine dintre acestea sunt selectate. Directoarea Mariana Paleu este convinsă că reprezentanţii Colegiului Cartianu au dovedit credibilitate şi au adus noutatea în acest proiect, astfel încât a fost ales de partea română pentru a reprezenta ţara.
„Meritul este şi al echipei de proiect din şcoală pentru că aici trebuie să demonstrezi când te înscrii, că eşti capabil să faci ceea ce ţi-ai propus într-un proiect. Iar pentru noi este o noutate privind orientarea şcolară a elevilor şi poate şi mai departe a părinţilor, pentru că lupta este între elev şi părinte privind orientarea şcolară. În România mai avem mult de luptat cu mentalitatea”, a mai spus Mariana Paleu.
* Trebuie să privim Uniunea Europeană ca pe o patrie extinsă
Eleonora Dragomir, coordonatorul proiectului, ne-a făcut o succintă prezentare : „Fiecare dintre reprezentanţii celor 10 state implicate în proiect a venit şi a prezentat problemele ţării din care provenea, mai ales cele foarte industrializate, cum sunt Anglia, Belgia, Germania. Au venit cu problema lipsei de forţei de muncă şi în special a lipsei în industria prelucrătoare de maşini. Pe când ţări ca Bulgaria, România, Turcia, au venit cu excesul de forţă de muncă, cu faptul că noi avem încă şcoala tehnică foarte bine pusă la punct şi bine dezvoltat învăţământul tehnic, şi atunci s-a născut ideea proiectului. Înseamnă că există doar o lipsă de orientare profesională la nivelul Uniunii Europene. Dacă unii se plâng de lipsă de locuri de muncă şi alţii se plâng de lipsa forţei de muncă, asta înseamnă că orientarea profesională la nivelul întregii Uniuni Europene lasă de dorit”.
Prin acest proiect, participanţii îşi propun să realizeze un manual de orientare profesională pe care să-l împartă în şcolile cu care colaborează în România; partenerii de proiect vor lucra cu ONG-uri dar vor face şi legătura cu industriaşii din ţările lor, astfel încât la final să găsească un mod de a conecta absolvenţii şi industriaşii care au nevoie de muncitori calificaţi. Profesoara Eleonora Dragomir a subliniat că nu trebuie să ne simţim străini în Europa; trebuie să privim, la final, Uniunea Europeană ca pe o patrie extinsă.
„Am început acest proiect cu realizarea unui studiu demografic în toate ţările participante, care a fost finalizat la a doua întâlnire din cadrul proiectului, în Turcia. Noi am prezentat structura învăţământului din România, structura demografică a ţării, structura şomajului, a locurilor de muncă, a opţiunilor elevilor şi, în general, ni s-a cerut să spunem cam cât durează de când termină şcoala un absolvent şi până când găseşte un loc de muncă în calificarea în care a terminat. S-a finalizat acest studiu la nivel european, s-au tras concluzii, iar de la aceste concluzii am pornit şi am realizat acţiuni de orientare profesională în fiecare organizaţie”, a mai spus coordonatorul proiectului.
La Colegiul Cartianu, participanţii la proiect au promovat, în judeţ, în cadrul unor întâlniri cu elevi de clasa a VIII-a,meseriile pe care le oferă şcoala, o paletă largă de iniţiere în profesii, şi roadele s-au văzut: anul acesta s-au ocupat toate clasele şi foarte repede, pentru că elevii au fost mai bine orientaţi profesional.
„În Bulgaria a fost a treia întâlnire în cadrul proiectului. Noi am avut de prezentat două exemple de bune practici, de orientare profesională. Aceste metode le-am promovat în cadrul acestui colegiu, prin „Săptămâna meseriilor”, unde elevii de clasele a IX-a şi a X-a au experimentat, au ales o meserie şi au avut, practic, de efectuat sarcinile meseriei respective. De exemplu, de realizat paginile unui ziar de week-end, sudură, în total 7 meserii. A doua metodă prezentată a fost pentru elevii din şcolile generale şi s-a numit „Caravana ofertelor şcolare”, în care am avut practic trei activităţi, respectiv Târgul de oferte educaţionale de la Colegiul Calistrat Hogaş, Ziua Porţilor Deschise în care elevii şcolilor generale au venit la noi, să vadă atelierele, laboratoarele, şi vizite în 28 de şcoli din judeţul Neamţ, în care elevilor li s-a prezentat oferta şcolară, modul de orientare profesională şi, drept urmare, anul acesta s-au ocupat fără probleme toate clasele din cadrul colegiului”, a spus Claudia Văideanu, specialist în informatică.
Elevii participanţi la proiect au venit de la Sofia mulţumiţi de prestaţia avută acolo. „Fiecare am avut de prezentat câte puţin din acest proiect; munca a fost a tuturor. Ne-am pregătit un an de zile continuu pentru acest proiect. Nu a fost chiar atât de uşor. Pentru formarea mea ca om, această participare a contat cel puţin 30%, pentru că m-a învăţat să aplic pentru un job într-o ţară străină, cum să primesc un job”, ne-a spus Flavius Baicu, clasa a XII-a A, Colegiul Tehnic Cartianu Piatra Neamţ.
* ” Să ai aprecieri de la cei mai în vârstă te face să te simţi foarte bine”
Alexandra Cioineag, elevă care a încheiat clasa a XI-a cu media 9,36, şi-a propus să urmeze facultatea de medicină, iar prin implicarea în acest proiect educaţional a învăţat cât este de important să comunici, să-ţi lărgeşti orizontul, să vezi care-ţi sunt limitele: „Proiectul s-a bazat pe prezentarea joburilor pentru noua generaţie. A fost o experienţă plăcută, limba de comunicare a fost engleza. Am avut noi oportunităţi de a învăţa ceva nou, am comunicat cu lumea de acolo. Am fost şi suntem o echipă, am muncit împreună foarte mult pentru acest proiect, ne-am simţit pregătiţi pentru această încercare şi suntem foarte mulţumiţi de munca noastră. Am fost apreciaţi şi aplaudaţi tot timpul”.
Şi Georgiana Cocea, o altă participantă la proiectul colegiului, de asemenea elevă cu rezultate foarte bune la învăţătură, a înţeles cât de important este să ai o viziune asupra a ceea ce-ţi poate oferi Europa: „După prezentările fiecărei ţări am avut mici joculeţe de implicare profesională şi de cunoaştere. Am vorbit mereu în engleză şi asta a fost un impuls pentru că unii dintre noi nu se pricep atât de bine la engleză, cum sunt eu, spre exemplu. Am înţeles foarte bine ce s-a discutat, însă nu mă pricep foarte bine la vorbit, iar cu această ocazie mi-am dat seama cât este de important să cunoşti o limbă străină. Am fost cei mai aplaudaţi, pot spune fără modestie, pentru că am fost un grup mare de elevi, am fost cei mai tineri, iar să ai aprecieri de la cei mai în vârstă te face să te simţi foarte bine”.
Proiectul continuă cu orientarea academică, pentru că acest proiect se referă la orientarea profesională pentru elevii care termină un liceu sau o şcoală profesională, dar şi pentru orientarea academică. Ultima lună de implementare a proiectului este iulie 2014. La finalul proiectului trebuie să fi fost realizat un manual de orientare profesională, un site de orientare profesională în care vor veni cu informaţii toate ţările participante, activităţi şi metode de orientare profesională implementate şi experimentate, oferite ca exemple pentru alte şcoli şi organizaţii care se ocupă cu orientarea profesională”, Eleonora Dragomir, coordonatorul proiectului.
Geanina NICORESCU
” Acest proiect a fost realizat cu finanţarea Uniunii Europene prin programul sectorial Leonardo da Vinci al Comisiei Europene, dar Comisia Europeană nu poate fi făcută responsabilă pentru conţinutul acestui articol.