Chiulul, o problemă acută, cu consecinţe grave

Cel mai mult lipsesc liceenii din clasele a XI-a şi a XII-a şi elevii claselor a VII-a şi a VIII-a, exact cei care se află în pragul unor perioade când îşi decid viitorul
Fenomenul de absenteism a căpătat amploare anul trecut, comparativ cu perioada anterioară, situaţia fiind îndeaproape monitorizată de conducerea Inspectoratului Şcolar judeţean Neamţ. Reprezentanţii ISJ Neamţ analizează permanent situaţia şi caută soluţii pentru diminuarea abandonului şi creşterea interesului elevilor pentru orele de curs. Din statistici rezultă că cel mai mult lipsesc liceenii din clasele a XI-a şi a XII-a şi elevii claselor a VII-a şi a VIII-a, exact cei care ar trebui să stea cel mai mult la cursuri, pentru completarea cunoştinţelor în vederea trecerii cu brio de examenele de admitere şi Bacalaureat. Consecinţele se văd în fiecare an: promovabilitate redusă la Bacalaureat, neprezentare masivă la admiterea în liceu şi la examenul de BAC. Sărăcia, lipsa unei perspective în viaţă, fără o îndrumare corespunzătoare, pot înhiba şi trimite pe un drum greşit un copil încă din primii ani de şcoală, iar la polul opus, unii copii “de bani gata” lăsaţi de izbelişte de părinţi prea ocupaţi să se mai ocupe şi de educaţia lor, sau cu părinţi plecaţi din ţară, formează un alt grup, de frustraţi, de care ar trebui să se ocupe, într-o mare măsură, psihologii şcolilor. Dar care psihologi, când numărul lor la nivelul şcolilor este total insuficient?!
Conform Raportul privind starea învăţământului nemţean în anul şcolar trecut, dacă în anul școlar 2014-2015 s-au înregistrat un număr de 663 de elevi aflați în abandon școlar, în anul școlar 2015-2016, 476 de elevi au renunțat să mai frecventeze școala, pentru ca în anul școlar 2016-2017 numărul elevilor care nu mai frecventează o formă de învățământ să fie de 497 (232 în mediul urban și 265 în mediul rural).
În anul şcolar 2015-2016 s-au înregistrat 114.481 absenţe (52.753 nemotivate), fiind exmatriculaţi 67 de elevi, iar în anul trecut elevii au acumulat 123.508 absenţe (70.530 nemotivate), cu 34 de exmatriculări.
În luna de referinţă martie 2017, la nivelul şcolilor din judeţul Neamţ deja se acumulaseră 204.492 absenţe, dintre care nici măcar jumătate nu au fost motivate. Îngrijorător este că elevii care au chiulit cel mai mult de la ore sunt în ani terminali, de liceu, când de fapt îşi decid drumul în viaţă. La învâţământul primar, cel mai mult au lipsit elevii de la clasele pregătitoare, iar la nivel gimnazial- elevii claselor a VII-a şi a VIII-a!
Situaţia nu este cu mult diferită în lunile aprilie şi 2017, când de asemenea liceenii din clasele a XI-a şi a XII-a au lipsit cel mai mult de la ore şi cei mai inconştienţi de consecinţele chiulului au fost, din păcate, elevii de a VII-a şi a VIII-a, care ar fi trebuit să frecventeze cel mai mult cursurile, având în vedere că se află înaintea admiterii la liceu. Dintre clasele primare, tot clasa zero înregistrează cele mai multe absenţe, probabil pe fondul problemelor de sănătate inerente la vârste mici, dar şi din pricina proastei impresii a unor părinţi că “la pregătitoare” nu înveţi mare lucru.

Monitorizare a elevilor care absentează de la cursuri sau care frecventează barurile în timpul programului școlar

“Cel mai adesea, riscul de abandon școlar este asociat cu factorii care influențează elevul (stare de sănătate, nivel de inteligență, nivelul achizițiilor anterioare, atitudini şi comportamente specifice etc.), sau de mediul socio-economic şi cultural al familiei de proveniență. De cele mai multe ori, eșecul școlar este pus pe seama elevului, care nu reușește să facă față cerințelor școlii, sau pe seama familiei, care nu se dovedește capabilă să sprijine elevul pentru a performa conform standardelor. Astfel, pentru prevenirea şi diminuarea abandonului școlar, școala nemțeană a abordat inovativ fenomenul, din perspectiva strategiilor școlare utilizate de cadrele didactice, pe de o parte, și a managementului instituțional, pe de cealaltă parte. Demersul educațional a fost caracterizat de: personalizarea cunoașterii, flexibilizarea curriculară, creativitate pedagogică şi utilizarea metodelor activ-participative din perspectiva incluziunii educaționale. În egală măsură, eficiența acțiunilor comune privind implementarea Planului Local comun de Acțiune privind creșterea gradului de siguranță a elevilor și a personalului didactic şi prevenirea delincvenței juvenile în incinta și în zonele adiacente unităților de învățământ preuniversitar din județul Neamț au condus către o ameliorare a situației disciplinare în sistemul de învățământ nemțean la toate nivelurile de școlaritate”, subliniază conducerea ISJ Neamţ, în Raport.
În conformitate cu Strategia Inspectoratului Școlar Județean Neamț privind prevenirea absenteismului și abandonului școlar, în anul școlar 2016-2017, activitățile de prevenire şi diminuare a absenteismului şi abandonului școlar au vizat o serie de obiective generale. În acțiunile comune întreprinse de Inspectoratul Școlar Județean Neamț cu unitățile de învățământ şi cu Inspectoratul Județean de Poliție Neamț, Inspectoratul de Jandarmi Neamț, serviciile de poliție comunitară din municipiile şi orașele din județul Neamț, în ceea ce privește absenteismul şi abandonul școlar, s-a urmărit proiectarea unor activități de prevenire şi combatere a acestor fenomene. Monitorizarea elevilor care absentează de la cursuri sau care frecventează unitățile de alimentație publică în timpul programului școlar au reprezentat o a doua dominantă a activității comune a partenerilor educaționali implicați în prevenirea și diminuarea acestor fenomene.
Geanina NICORESCU