Transmisia, blocul de distribuție, blocul diferențialului, cutia de viteze sunt toate mecanisme care asigură transmiterea forțelor în moduri diferite de la propulsor către trenul de rulare al vehiculelor și al utilajelor.
Toate aceste mecanisme complexe sunt alcătuite dintr-o serie de angrenaje și piese metalice care se află în contact unele cu altele. Între aceste piese componente complexe se produc forțe și presiuni extrem de mari care pot duce, în timp, la uzura pieselor angrenate. De aceea, toate aceste mecanisme au nevoie pentru a funcționa în mod optim de o serie de lubrifianți care au rolul de a atenua efectele forțelor de frecare pe suprafețele pieselor componente ale angrenajelor și a evita griparea sau blocarea acestora în timpul funcționării vehiculelor fie că este vorba de autovehicule, utilaje sau chiar vase maritime.
Asemenea, motoarelor, care au nevoie de ungere, și angrenajele menționate mai sus au nevoie de uleiuri speciale.
Iată care sunt cele mai importante criterii pentru alegerea uleiurilor de angrenaje potrivite
Rolul esențial al uleiului de angrenaje este acela de a crea o peliculă pe suprafața pieselor componente astfel încât suprafețele acestora să nu se afle în contact direct. În lipsa acestui fluid, forțele enorme de frecare ar duce la creșterea extremă a temperaturii pieselor și la distrugerea acestora într-un timp foarte scurt.
- Aditivii uleiului de angrenaje
Uleiurile de angrenaje conțin o serie de aditivi care au rolul de a diferenția categoriile de folosire a acestor fluide dar și de a influența performanțele lor în timpul funcționării. De exemplu, aditivii anti rugină și antioxidare sunt un adaos esențial pentru uleiurile de angrenaje folosite la operarea la viteze mari cu forțe relativ reduse. Aditivii special concepuți pentru presiuni extreme au performanțe superioare, pelicula pe care o crează pe suprafața pieselor fiind mult mai rezistentă, dar compușii de sulf și fosfor din compoziția acestor aditivi pot duce, în timp, la apariția coroziunii pieselor angrenajului mai ales dacă operarea se face la temperaturi înalte. În fine, aditivii compoziți sunt cei care aduc în structura uleiurilor de angrenaj acizi grași sintetici pentru îmbunătățirea gradului de lubrifiere și de rezistență. În general, această categorie de aditivi intră în compoziția uleiurilor pentru angrenaje cu melc sau melcate.
- Vâscozitatea
În cazul unor oferte variate, așa cum este și cazul uleiurilor de angrenaje de la MLS Distribution, poți găsi diverse grade de vâscozitate care desemnează, de fapt, grosimea peliculei de ulei care se așterne pe suprafața pieselor angrenajului aflate în contact. Gradul de vâscozitate necesar pentru aceste tipuri de uleiuri depinde de intensitatea forțelor la care sunt supuse. De regulă, producătorii vehiculelor sau utilajelor indică în manualul tehnic gradul de vâscozitate necesar pentru uleiurile de angrenaj.
- Tipul uleiului
Tipul uleiului de angrenaje folosit este determinat mai ales de condițiile de funcționare și de modelul angrenajului. Uleiurile minerale au performanțe bune deoarece au coeficienți destul de înalți ai vâscozității, un factor esențial în cazul forțelor și presiunilor mari. Uleiurile sintetice, pe de altă parte, au o rezistență superioară la procesele oxidative sau de coroziune comportandu-se mult mai bine în situații de operare la temperaturi înalte de funcționare sau în medii de lucru reci, cu temperaturi sub limita înghețului. Mau mult, uleiurile de angrenaje sintetice reduc mult necesitatea schimbării regulate și oferă un factor înalt de lubrifiere.
În concluzie, alegerea uleiului de angrenaje potrivit pentru nevoile fiecărui mecanism este o operațiune care ar trebui să țină cont de indicațiile tehnice ale producătorului utilajului sau vehiculului și de modul concret de operare al acestuia.
Sursa foto: Pixabay.com