Profesorul Emil Bucureșteanu, prozator și publicist, a realizat o nouă carte cu titlul de mai sus apărută sub emblema Editurii „Crigarux“ din Piatra Neamț (manager dr. Cristian Livescu). Cartea de acum se adresează celor care l-au cunoscut pe artistul plastic, cât și celor care nu l-au cunoscut, dar vor să afle cum arăta viața artistică din Piatra Neamț în anii de după Cel De Al Doilea Război Mondial și care era prezența acestui pictor pe simezele din Piatra Neamț și nu numai.
Iubitorii de frumos care au frecventat expozițiile de artă plastică deschise în Piatra-Neamț în a doua jumătate a secolului al XX-lea căutau cu privirea pe simeze lucrările semnate de artistul plastic Nicolae Milord, admirându-i „florile“, portretele și peisajele industriale (acestea din urmă erau impuse de propaganda ideologică a vremii) pentru frumusețea lor coloristică de neconfundat cu nici un alt creator. Maniera de lucru a lui Nicolae Milord l-a impus în conștiința contemporanilor ca pe „autor al florilor“.
Textul care însoțește albumul propriu zis (reproduceri din colecții muzeale și particulare) are menirea de a realiza profilul artistului și locul său între creatorii de artă plastică din această perioadă.
Emil Bucureșteanu împărtășește cititorilor propriile păreri despre artist așa cum l-a cunoscut el și, în același timp, aduce în sprijinul judecăților sale argumente din textele publicate de către unii critici de artă ai vremii (Alexandru Tohăneanu, Aurel Leon, Alecu Ivan Ghilia ș.a.) decupate din presa vremii și din caietele program ale unor expoziții proprii sau colective la care a fost prezent și pictorul. Nu lipsit de importanță este un text publicat de Nicole Milord în ziarul „Ceahlăul“ în anul 1969 în care prezintă personalitatea pictorului Aurel Băeșu, al cărui discipol a fost.
Cartea lui Emil Bucureșteanu este o mărturie despre una dintre personalitățile vieții artistice aproape căzută în uitare, așa cum sunt și alte nume prestigioase care ar trebui să preocupe mai mult pe criticii de artă contemporani, având în vedere că înaintașii generațiilor de astăzi au realizat un tezaur deloc de neglijat.
Constantin TOMȘA