CA-uri nelegale la școlile din județ

În județul Neamț, legile organice ale României sunt cenzurate de ”Comisia paritară ISJ – sindicate”

 

*Mai mult de jumătate din Consiliile de Administrație ale instituțiilor școlare din județul Neamț încalcă grosier ultima Lege a Educației

*Deși Legea 1/2011 stabilește alte procente de reprezentare ale comunității (Consiliul Profesoral / Consiliul Local / Comitet de Părinți / Primar), multe-multe CA-uri sunt pe cifrele din legea abrogată, cu profesori majoritari

*Miza? CA aprobă bugetul, avizează comisia de concurs pentru postul de director, sancționează abaterile

*Artizanii nelegalității – sindicate & ISJ &… alte autorități

 

Cel puțin jumătate din instituțiile școlare din județul Neamț sunt conduse – pe hârtie! – de Consilii de Administrație total paralele cu prevederile ultimei Legi a Educației. Bineînțeles că școlile nemțene sunt bine manageriate de onor directorii puși cu delegație, comform tradiției politice care spune că managerul școlii trebuie să aibă legitimație de partid sau simpatie similar regulamentară și că, în general, aceste CA-uri sunt mai mult decorative.

Chiar și așa, speriate de faptul că proporția cadrelor didactice din CA-uri scade sub jumătate (cam la 40 la sută, conform ultimei legi), unele creiere din Învățământul nemțean (situația nu e singular, fiind întâlnită și la nivel național) duc, din 2011 încoace, o eficientă campanile de manipulare: Legea Educației (variant nouă) e bună doar în anumite părți iar zonele neconvenabile… nu trebuie aplicate.

Una din zonele neconvenabile este proporția din CA-uri, dusă pentru reprezentanții cadrelor didactice la sub 50%. Însă directorii pot face oricând majoritatea convenabilă fie cu un reprezentant al Consiliului Local, fie cu cel al Primarului, fie – mai ales! – cu cei ai Comitetului de Părinți.

Spre exemplu, componența unui CA de 9 membri este de: 4 profesori, 2 reprezentanți CL, 2 părinți, unul – pus de primar. La 13, este următoarea componență stabilită de lege – 6 profesori, 3 reprezentanți CL, 3 părinți, un reprezentant Primar.

Cu toate acestea, cu maxim dispreț față de o lege organică (ale cărei prevederi – conform Constituției – nu pot fi corectate decât de altă lege organică, nicidecum de o lege ordinară, ca să nu mai vorbim de alte prevederi legislative mult inferioare ca și importanță), de vreo doi ani de zile, o ciudată cârdășie între cadre didactice cu ștaif (de prin sindicate sau chiar de la ISJ) sau între reprezentanți ai unor instituții ale statului face ca în acest moment – decembrie 2013!, adică la aproape trei ani după promulgarea ultimei legi!), marea majoritate a CA-urilor din școlile din județul Neamț să funcționeze fie pe vechea lege (abrogată!), fie pe baza unor normative cel puțin discutabile care încalcă o lege organică.

Documente emise de instituții importante din Neamț (cu ștampile ISJ sau de … la alte structuri!) arată că fie sunt foarte mari interesele ca CA-urile din școli să fie decorative sau chiar fictive, fie e vorba de neglijență sau de neștiință crasă. Oricum nu e nicio scuză…

Cei care – cu sau fără știință – au intrat în acest lanț al complicităților (care ascund inclusiv interese materiale legate de miliarde și miliarde de lei vechi cheltuite de unii directori de școli fără a da prea multe explicații) au uitat însă un singur aspect: ilegalitatea impunerii unor CA-uri la școli în bătaie de joc poate duce la anularea unor acte administrative importante care – conform legii pe care o ignoră când le convine – sunt supervizate de aceste organisme.

Juriști specializați în poziția ”ghiocel” au uitat să informeze (sau poate au făcut-o dar părerea le-a fost ignorată) că și Legea Educației (ca orice lege, dar cu atât mai mult că e organică!) anulează automat prevederile anterioare și prăfuite. Mai mult, chiar prevederi normative mai noi (dar care, ca importanță a emitentului SUNT INFERIOARE UNEI LEGI ORGANICE!) sunt nule de drept, nici nu trebuie atacate undeva. Pot fi, cel mult, folosite ca șervețele la cafele sau paharele de apă de la Comisia Paritară ISJ-Sindicate…

Chiar așa: de când o lege organică emisă de Parlamentul României este corectată – pe sub masă, la mica ciupeală – de cadre didactice cu dublă acoperire (adică din sindicate sau din ISJ)?

Vom reveni…

 

Daniel VINCA

 Miza politico-sindicalistă-electorală-financiară

(7) Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii principale:
a) adoptă proiectul de buget şi avizează execuţia bugetară la nivelul unităţii de învăţământ;
b) aprobă planul de dezvoltare instituţională elaborat de directorul unităţii de învăţământ;
c) aprobă curriculumul la decizia şcolii, la propunerea consiliului profesoral;
d) stabileşte poziţia şcolii în relaţiile cu terţi;
e) organizează concursul de ocupare a funcţiilor de director şi de director adjunct;
f) aprobă planul de încadrare cu personal didactic şi didactic auxiliar, precum şi schema de personal nedidactic;
g) aprobă programe de dezvoltare profesională a cadrelor didactice, la propunerea consiliului profesoral;
h) sancţionează abaterile disciplinare, etice sau profesionale ale cadrelor didactice, conform legii;
i) aprobă comisiile de concurs şi validează rezultatul concursurilor;
j) aprobă orarul unităţii de învătământ;
k) îşi asumă răspunderea publică pentru performanţele unităţii de învăţământ, alături de director;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin ordine şi metodologii ale ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, respectiv ale Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(8) Hotărârile consiliului de administraţie se adoptă cu majoritatea voturilor celor prezenţi, mai putin cele prevăzute la art. 93. Hotărârile consiliului de administraţie care vizează personalul din unitate, cum ar fi procedurile pentru ocuparea posturilor, a funcţiilor de conducere, acordarea gradaţiei de merit, restrângerea de activitate, acordarea calificativelor, aplicarea de sancţiuni şi altele asemenea, se iau prin vot secret. Membrii consiliului de administraţie care se află în conflict de interese nu participă la vot.
(9) Deciziile privind bugetul şi patrimoniul unităţii de învăţământ se iau cu majoritatea din totalul membrilor consiliului de administraţie.