În județul Neamț, legile organice ale României sunt cenzurate de ”Comisia paritară ISJ – sindicate”
*Mai mult de jumătate din Consiliile de Administrație ale instituțiilor școlare din județul Neamț încalcă grosier ultima Lege a Educației
*Deși Legea 1/2011 stabilește alte procente de reprezentare ale comunității (Consiliul Profesoral / Consiliul Local / Comitet de Părinți / Primar), multe-multe CA-uri sunt pe cifrele din legea abrogată, cu profesori majoritari
*Miza? CA aprobă bugetul, avizează comisia de concurs pentru postul de director, sancționează abaterile
*Artizanii nelegalității – sindicate & ISJ &… alte autorități
Cel puțin jumătate din instituțiile școlare din județul Neamț sunt conduse – pe hârtie! – de Consilii de Administrație total paralele cu prevederile ultimei Legi a Educației. Bineînțeles că școlile nemțene sunt bine manageriate de onor directorii puși cu delegație, comform tradiției politice care spune că managerul școlii trebuie să aibă legitimație de partid sau simpatie similar regulamentară și că, în general, aceste CA-uri sunt mai mult decorative.
Chiar și așa, speriate de faptul că proporția cadrelor didactice din CA-uri scade sub jumătate (cam la 40 la sută, conform ultimei legi), unele creiere din Învățământul nemțean (situația nu e singular, fiind întâlnită și la nivel național) duc, din 2011 încoace, o eficientă campanile de manipulare: Legea Educației (variant nouă) e bună doar în anumite părți iar zonele neconvenabile… nu trebuie aplicate.
Una din zonele neconvenabile este proporția din CA-uri, dusă pentru reprezentanții cadrelor didactice la sub 50%. Însă directorii pot face oricând majoritatea convenabilă fie cu un reprezentant al Consiliului Local, fie cu cel al Primarului, fie – mai ales! – cu cei ai Comitetului de Părinți.
Spre exemplu, componența unui CA de 9 membri este de: 4 profesori, 2 reprezentanți CL, 2 părinți, unul – pus de primar. La 13, este următoarea componență stabilită de lege – 6 profesori, 3 reprezentanți CL, 3 părinți, un reprezentant Primar.
Cu toate acestea, cu maxim dispreț față de o lege organică (ale cărei prevederi – conform Constituției – nu pot fi corectate decât de altă lege organică, nicidecum de o lege ordinară, ca să nu mai vorbim de alte prevederi legislative mult inferioare ca și importanță), de vreo doi ani de zile, o ciudată cârdășie între cadre didactice cu ștaif (de prin sindicate sau chiar de la ISJ) sau între reprezentanți ai unor instituții ale statului face ca în acest moment – decembrie 2013!, adică la aproape trei ani după promulgarea ultimei legi!), marea majoritate a CA-urilor din școlile din județul Neamț să funcționeze fie pe vechea lege (abrogată!), fie pe baza unor normative cel puțin discutabile care încalcă o lege organică.
Documente emise de instituții importante din Neamț (cu ștampile ISJ sau de … la alte structuri!) arată că fie sunt foarte mari interesele ca CA-urile din școli să fie decorative sau chiar fictive, fie e vorba de neglijență sau de neștiință crasă. Oricum nu e nicio scuză…
Cei care – cu sau fără știință – au intrat în acest lanț al complicităților (care ascund inclusiv interese materiale legate de miliarde și miliarde de lei vechi cheltuite de unii directori de școli fără a da prea multe explicații) au uitat însă un singur aspect: ilegalitatea impunerii unor CA-uri la școli în bătaie de joc poate duce la anularea unor acte administrative importante care – conform legii pe care o ignoră când le convine – sunt supervizate de aceste organisme.
Juriști specializați în poziția ”ghiocel” au uitat să informeze (sau poate au făcut-o dar părerea le-a fost ignorată) că și Legea Educației (ca orice lege, dar cu atât mai mult că e organică!) anulează automat prevederile anterioare și prăfuite. Mai mult, chiar prevederi normative mai noi (dar care, ca importanță a emitentului SUNT INFERIOARE UNEI LEGI ORGANICE!) sunt nule de drept, nici nu trebuie atacate undeva. Pot fi, cel mult, folosite ca șervețele la cafele sau paharele de apă de la Comisia Paritară ISJ-Sindicate…
Chiar așa: de când o lege organică emisă de Parlamentul României este corectată – pe sub masă, la mica ciupeală – de cadre didactice cu dublă acoperire (adică din sindicate sau din ISJ)?
Vom reveni…
Daniel VINCA
Miza politico-sindicalistă-electorală-financiară
(7) Consiliul de administraţie are următoarele atribuţii principale:
a) adoptă proiectul de buget şi avizează execuţia bugetară la nivelul unităţii de învăţământ;
b) aprobă planul de dezvoltare instituţională elaborat de directorul unităţii de învăţământ;
c) aprobă curriculumul la decizia şcolii, la propunerea consiliului profesoral;
d) stabileşte poziţia şcolii în relaţiile cu terţi;
e) organizează concursul de ocupare a funcţiilor de director şi de director adjunct;
f) aprobă planul de încadrare cu personal didactic şi didactic auxiliar, precum şi schema de personal nedidactic;
g) aprobă programe de dezvoltare profesională a cadrelor didactice, la propunerea consiliului profesoral;
h) sancţionează abaterile disciplinare, etice sau profesionale ale cadrelor didactice, conform legii;
i) aprobă comisiile de concurs şi validează rezultatul concursurilor;
j) aprobă orarul unităţii de învătământ;
k) îşi asumă răspunderea publică pentru performanţele unităţii de învăţământ, alături de director;
l) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin ordine şi metodologii ale ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, respectiv ale Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
(8) Hotărârile consiliului de administraţie se adoptă cu majoritatea voturilor celor prezenţi, mai putin cele prevăzute la art. 93. Hotărârile consiliului de administraţie care vizează personalul din unitate, cum ar fi procedurile pentru ocuparea posturilor, a funcţiilor de conducere, acordarea gradaţiei de merit, restrângerea de activitate, acordarea calificativelor, aplicarea de sancţiuni şi altele asemenea, se iau prin vot secret. Membrii consiliului de administraţie care se află în conflict de interese nu participă la vot.
(9) Deciziile privind bugetul şi patrimoniul unităţii de învăţământ se iau cu majoritatea din totalul membrilor consiliului de administraţie.
aceasta situatie a fost sesizata la ISJ dar fara nici un efect .C.A ALATURI DE CEI DOI DIRECTORI raspund de MANAGEMENTUL SCOLI . ARE CURAJ ISJ SA VERIFICE C.A urile din scoli iar unde sunt ILEGAL CONSTITUITE sa invalideze toate hotaririle luate .Sa inceapa cu LIC . DIMITRIE LEONIDA UNDE SMARANDA ESTE SI IN CA si in CEAC iar EROINA GRESANU sesizeaza ,propune , sanctioneaza ,voteaza aflinduse in CONFLICT DE INTERES iar hotaririle nu sunt luate cu 2/3 din cei 13 POATE citind acest articol STAN intelege ce inseamna MANAGEMENT DEFECTUOS iar cnd il tolerez inseamna ABUZ
aceste C.A fantoma aproba si clasele FANTOMA ba mai mult incadreaza in septembrie toti incompetenti organizind CONCURSURI la care nu participa si inspectorul de specialitate conform normelor metodologice .E cazul SUPLINITORULUI ing.GRESANU care preda ilegal INFORMATICA SI DIRIGINTIA in timp ce profesorul de MATEMATICA-INFORMATICA GRADUL 2 DASCALU FLORIN e refuzat la examen de EROINA GRESANU CAMELIA de la LIC. DIMITRIE LEONIDA . Poate domnul STAN nu vrea liniste la noi in scoala dar la ISJ MAI AVEM COLEGI IN CARE MAI CREDEM SI LA CARE LE CEREM AJUTORUL CA DOAMNA BANU DOMNUL CORLATIANU DOMNUL BRINZEI care au curajul sa mai treaca prin scoli .Asteptam si noi un craciun FERICIT asa cum a promis d-ul STAN in presa in septembrie
legal numarul profesorilor este mai mic decit 1/2 din C.A pentru a evita DICTATURA stiind ca directorul numit politic manipuleaza cum i se dicteaza de la ISJ ca doar de acolo vin NUMIRILE SI CONTROALELE dar in realitate aceste C.A uri cu profesori slugarnici in jurul directorului ,promoveaza nonvaloarea ,incompetenta ,fara sa dea socoteala .Am citit in presa o declaratie a prof.STAN de la ISJ ca in SCOALA de MANAGEMENT raspunde DIRECTORUL ,desi si femeia de servicu stie (ART 96) ca unitatile de invatamint sunt MANAGERATE DE CONSILIILE DE ADMINISTRATIE DIRECTOR SI DE DIRECTORI ADJUNCTI. Chiar merita o anliza pe aceasta tema in toate scolile pentru a sti si CANCELARIA cine decide in scoli si poate asistam si la DEMISII la ISJ
probleme mari au fosti inspectori de la ISJ care au devenit repede prietenii lui STAN si pedepsiti ca directori la SPIRU HARET ,AUTO ,FORESTIER ,CARTIANU etc iar in comune toti prietenii primarilor sunt MANAGERI .In invatamintul nemtian e nevoie de o MODERNIZARE urgenta a conduceri ISJ -ului care si-a demonstrat de mult incompetenta
la liceul DIMITRIE LEONIDA totul merge prost iar de la ISJ nici o reactie poate si din cauza ca aici fac PERFORMANTA la religie si la franceza rudele pensionate a d-lui STAN care primeste in VIZITA toti directori cu probleme la domiciliul din ROMAN dupa care acestia sunt numiti EROI in scoala .La noi in scoala fam GRESANU si nasul lor inspectorul BALAN au compromis imaginea scolii .Au amenintat 49 cadre didactice si le-au luat semnatura sa nu mai merg la PRESA pentru a prezenta ABUZURILE fam.GRESANU. Toate aceste semnaturi au fost duse la ISJ ca fiind semnaturi de sustinere a EROINEI GRESANU . D-ul STAN STIE TOT CE SE INTIMPLA IN SCOLI DAR E PREA TIRZIU DE A LUA MASURI PENTRU CA STIE CA POATE FI CERCETAT DE TAINUIRE ,FAVORIZARE , ABUZ.
Nu sunt de acord cu articolul. Legea intradevar e lege, dar e aberanta. Cum poti pune tu pe cei implicati politic, pe consilieri si parinti mai mult de 50 la suta sa ia decizii in numele unei unitati de invatamant la care lucreaza cadre didactice adevarate? Pai cum se simte un profesor de gradul unu didactic condus de o claca de consilieri si parinti dintre care unii nu au nici macar 10 clase (ca sa nu mai spun de liceu)?…Tot respectul pentru domnul Vinca, dar dansul tocmai atuci cand se promova aceasta aberanta lege nu a luat atitudine…
Mai mult, stie cineva ca prezenta la acest CA nu aduce nimanui nici un venit, asa cum e remunerata prezenta la un CA dintr-o unitate economica (AGA spre exemplu)?
La scoala din care fac parte, desi CA e compus din 13 membri, la sedinta nu participa niciodata mai mult de 7, iar din partea primariei vine viceleprimar, care nu are nici macar liceul.Si cand il vezi ce aere isi da iti vine sa te lasi de invatamant.Aceasta lege nu face decat sa destrame si mai mult sistemul si asa destul de subred…Dar vorbim degeaba, ca oricum ne batem cap in cap si nu mai putem face nimic, decat cu o singura conditie: Sa abrogam toate legile stufoase care au aparut in ultimii 15 ani si sa incercam sa le adoptam din nou cu un continut de maxim 1-2 pagini.Sa ne uitam un pic la nemti sa vedem ce legi simple au si usor de aplicat.Mai bine am pune guvern de la dansii, ca sigur nu ne-ar fura si nu ne-ar frusta atata….
Daniel VINCA: Partial de acord, partial nu. De ce?
– CA-ul nu are treaba cu organizarea pedagogica, cu programa scolara sau cu alte chestiuni absolut tehnice. Toate acestea raman atributul profesionistilor (Minister / ISJ / director…) si al Consiliului Profesoral (art. 98 din lege stabileste clar care sunt si atributiile acestuia). Mai mult, o sumedenie de atributii ale CA sunt formale, pentru ca „CA aproba la propunerea Consiliului Profesoral (o prevedere cu schepsis, nu?)
-CA (format si din „claca aia de consilieri si parinti” de care pomeniti) nu are treaba cu activitatea profesorului de la ora…
-„Legea aberanta” de care spuneti a fost facuta de cadre didactice (mai ales). Are o sumedenie de prevederi favorabile acestora (care se aplica din prima zi!) dar cele care nu plac unor lideri sindicali sunt dosite (cu complicitati tare curioase) si nu sunt aplicate. Pai Legea nu trebuie sa fie Lege de la un capat la altul?
-Asa cum pt Dvs ca profesor nu aduce niciun venit participarea la CA nu aduce nici pentru consilieri sau parinti. De ce vrati numai Dvs sa „confiscati” simtul civic?
– Prezenta redusa la CA arata tocmai formalismul sub care functioneaza acum. Au fost numiti profesori, sau consilieri sau parinti care nu inteleg responsabilitatea care le revine. Cauzele sunt multe, evident, dar poate (de fapt, sigur!) e vorba si de faptul ca nu avem cultura (si nici nu e promovata) legaturii eficiente intre comunitate si scoala.
– Aveti dreptate cu privire la gradul redus de scolarizare a unor consilieri sau parinti. Dar sa stiti ca „schema cu CA” e preluata din tari mai civilizate unde functioneaza. Tot cu consilieri sau parinti care nu e musai sa aiba portbagajul plin de diplome. Dar au dorinta de implicare…
– Nu am luat si nu voi lua atitudine impotriva unei implicari mai eficiente a comunitatii (prin consilieri si parinti) in „trebile” scolii. Pt ca eu cred ca e nevoie de aceasta implicare. Mai mult, dupa cum stiti, parte din cheltuielile sistemului de invatamant sunt suportate acum DE LA BUGETUL LOCAL! Intreb si eu: consilierii aia (unii cu nici 10 clase) sunt buni doar sa ridice mana cand se aloca miliarde de lei vechi pentru cheltuieli materiale la o scoala? Nu credeti ca participand (real) la intruniri in care se vorbeste despre problemele materiale ale unei unitati de invatamant, un consilier va sti si despre ce e vorba si le va spune si colegilor sai din Consiliul Local? Asta nu ar fi in beneficiul modernizarii conditiilor din scoli (de care beneficiaza sau se lovesc si elevi dar si profesori)?
-Practica a aratat ca unii directori au si apucaturi dictatoriale ba chiar si ciudate cand e vorba de transparenta cheltuirii banilor. Credeti ca – in principiu, fara a generaliza – un profesor din Consiliul Profesoral sau din Consiliul de Administratie are aceeasi determinare si independenta in a pune intrebari poate neplacute directorului legate de cheltuirea banilor alocati de la buget? Fireste ca intrebarea este retorica – stim toti, disciplinar si profesional, profesorul este la mana directorului!
Ca sa concluzionez :
1.Profesorul cu gradul 1 si cu o sacosa de diplome (meritate) nu va fi condus profesional de „claca” de parinti si consilieri. Toata lumea trebuie sa inteleaga ca „obiectul de activitate al scolii este elevul” si sa concure pentru un invatamant de calitate (profesorii, la clasa, prin profesionalism, CA-ul prin asigurarea unor conditii de invatamant mai bune / apropos, in 35 la suta din scolile din Neamt, toaleta e tot in fundul curtii).
2. Profesorii care au condus, de sus pana jos, Educatia pana la aparitia acestei legi, au iubit asa de mult sistemul incat in unele cazuri AU TOLERAT in mijlocul lor colegi care veneau beti la ore, care hartuiau sexual elevele etc. De ce? Sunt prea multe motive (interes, cumatrii, frica etc) dar nu e normal ca lipsa de implicare in curatirea sistemului (atunci cand e cazul) sa duca ma patarea imaginii tuturor cadrelor didactice.
3. Daca aceste CA-uri nu sunt facute pe bune, ele raman o forma fara fond. Criteriul de accedere in ele nu trebuie sa fie, la cadre didactice, gradul de obedienta fata de director. La parinti, ar fi cazul sa nu se mai numeasca parinti tip „sindicate galbene”, prieteni sau rude de ale directorilor. Sau care vor fi foarte cuminti si nu vor intreba nimic ca sa ia odrasla un punct in plus la nota…
Si da, in Occident Scolile sunt conduse de CA. Unde profesorii nu au 40-45 la suta ca la noi, ci intre 10 si 25 la suta!
Si da, in Occident, la scoala de stat nu exista nici fondul clasei nici fondul scolii. Pentru ca profesorii pretind respect, il primesc, dar si ofera respect!
Update (tot DV). Ziceti „consilieri implicati politic”. Aveti umor. Dar directorii pe ce criterii au fost pusi in functie, pe cele de performanta? Stim prea bine ce foiala e pentru aceste posturi cum se schimba o guvernare cu alta. Apropos, cati din directorii actuali de scoli sunt cu concurs si cati cu delegatie (ma refer la Neamt)?
domnule VINCA AVETI PERFECTA DREPTATE si asteptam sa reveniti
domnule VINCA va rugam sa continuati si poate ne auzim si la telefon. IN NEAMT DIRECTORI DAU CONCURS LA ROMAN ACASA LA S T A N . IN TOATE SCOLILE SE STRINGE FONDUL CLASEI SI A SCOLI DAR SI PROTOCOLUL PENTRU TOATE EXAMENELE BANII SE GESTIONEAZA DE D I R E C T O R U L CU DELEGATIE