* Comisarii de la Protecţia Consumatorilor Neamţ au aplicat sancţiuni
Nu mică le-a fost mirarea comisarilor pentru protecţia consumatorilor din Neamţ când au depistat la vânzare, prin bodegi şi magazine, zeci de litri de băuturi spirtoase etichetate pompos „brandy”, „vodca”, ba chiar şi „whisky”.
Practic, în cadrul controalelor derulate pe parcursul acestei luni, echipele Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor din Neamţ au verificat respectarea prevederilor legale privind protecţia consumatorilor referitoare la calitatea, modul de comercializare şi etichetare a băuturilor spirtoase în 30 de unităţi comerciale. Comisarii au procedat la oprirea temporară de la vânzare a peste 160 litri băuturi spirtoase şi au aplicat 7 amenzi. Principalele nereguli constau în nerespectarea cerinţelor legale de calitate a băuturilor spirtoase- băuturi neconforme calitativ, cu suspensii în conţinut, expirate sau cu ambalaje deteriorate sau murdare, lipsa informaţiilor corespunzatoare care să permită alegerea sortimentului dorit de consumatori- existenţa la comercializare de băuturi spirtoase care utilizau ilegal în denumirile de vânzare termenii „vodca”, „rom”, ” brandy”, „whisky”, acestea fiind, de fapt băuturi spirtoase cu aromă de vodcă, rom, brandy etc., atribuirea de denumiri neconforme din punct de vedere legal care pot induce în eroare consumatorii, abateri privind afişarea preţurilor şi abateri privind desfăşurarea promoţiilor.
Comisarii au depistat bauturi spirtoase slab alcoolice cu suc de caise, vişine şi piersici, produse în Bucureşti, ambalate în sticle de 0,5 litri şi 2 litri, având concentraţia alcoolică de 13% vol.alc., cu încălcarea prevederilor legale.
O altă descoperire arată că „Băutura spirtoasă CĂPŞUNI” induce cumpărătorului ideea că ar conţine suc de căpşuni. Or, conform listei de ingrediente de pe etichetă, în realitate produsul conţine doar arome artificiale.
Nu în ultimul rând, în urma controalelor au fost identificate şi abateri privind desfăşurarea promoţiilor publicitare. Au fost depistate băuturi spirtoase cu aromă de brandy, ambalate în sticle 0,5 l, care prezentă pe etichete mesajul „promoţional- câştiguri în bani”, dar după ce perioada promoţiei s-a încheiat cu mult timp în urmă, de prin martie 2012, fără ca eventualii consumatori să fie informaţi la locul de vânzare asupra acestui fapt.
Pentru abaterile constatate au fost aplicate 6 avertismente şi 7 amenzi contravenţionale în valoare de 13.500 lei. De asemenea, au fost dispuse măsuri de oprire temporară de la comercializare a unei cantităţi de 161 litri băuturi spirtoase în valoare de 5176 lei, iar in cazul deficienţelor de etichetare s-a dispus măsura de refacere a etichetelor în termen de maxim 30 de zile de la data luării la cunoştinţă a procesului verbal.
Geanina NICORESCU