* Comisioane trecute sub tăcere
* Dobânzi „secrete”
* asigurări de viață cu dedicație
Inspectorii pentru protecţia consumatorilor din Neamţ i-au luat, în sfârşit, la întrebări şi pe lucrătorii instituţiilor bancare. În urmă cu doar câteva zile, echipele de control au derulat şase acţiuni de control în sucursale şi puncte de lucru ale băncilor. La trei dintre acestea au fost depistate abateri de la legislaţia privind protecţia consumatorului.
„Referitor la informarea corectă, completă şi precisă a consumatorilor s-a constatat: la data controlului, la punctul de lucru din Piatra Neamţ al unei unităţi bancare nu exista o listă de dobânzi şi comisioane aferente produselor de creditare oferite, altele în afara creditului obţinut prin carduri”, ne-a declarat comisarul şef Marian Grigoraş, de la Regionala Iaşi. „Informaţiile despre produsele respective au fost găsite doar pe site-ul băncii, deoarece reprezentanţii instituţiei bancare au comunicat că nu au obligaţia legală de afişare a acestor informaţii, fiind suficientă existenţa formularului „Informaţii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori”, care este oferit oricărei persoane interesate de un anumit produs. Întrucât s-a considerat această informare a consumatorilor insuficientă, banca a fost sancţionată cu amendă contravenţională. În cazul sucursalei Piatra Neamţ a altei unităţi bancare s-a constatat existenţa listei de dobânzi şi comisioane aferentă produselor de creditare oferite persoanelor fizice, dar aceasta nu era la dispoziţia consumatorilor, aflându-se pe biroul unuia dintre angajati, la loc nevizibil”.
Referitor la informarea precontractuală a consumatorilor, în scris, prin intermediul formularului „Informaţii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori”, în cazul unei unităţi bancare, formularul completat înaintea încheierii contractului pentru emiterea unui card de credit nu conţinea informaţii despre toate costurile aferente, respectiv nu era menţionat cuantumul de 50 EURO al comisionului unic, pentru fiecare dintre serviciile prestate la cererea împrumutatului pe durata creditului.
Referitor la conţinutul unui formular de contract, au fost identificate anumite neconformităţi în legatură cu actul normativ, respectiv: este prevazut un „comision analiză dosar”, fără a se preciza ca valoarea lui este nulă, în contract apare precizarea că „Banca pune la dispoziţia Deţinătorului Raportul de activitate lunar, conform opţiunii exprimate în cererea de credit” dar din analiza cererii anexate contractului am constatat că nu a fost bifată niciuna dintre cele patru posibilităţi de transmitere. În specificaţiile cu privire la „Rata dobânzii” nu se menţionează valoarea indicatorului de referinţă ROBOR luată în calcul în formula ratei anuale a dobânzii creditului acordat (aceasta valoare se poate afla doar scăzând valoarea marjei fixe din valoarea ratei dobânzii). Pentru aceste abateri, reprezentanţii băncii au fost sancţionaţi cu avertisment.
„În alt caz, analizând contractul de credit şi formular „Informaţii standard la nivel european privind creditul pentru consumatori” încheiat, inspectorii pentru protecţia consumatorilor au constatat, la o unitate bancară, că asigurarea de viaţă obligatorie – în cazul produsului de creditare respectiv, este în mod automat incheiată în numele unei anumite societăţi de asigurare, fără ca împrumutatului să i se ofere posibilitatea de a opta pentru un alt asigurator. Prin urmare, instituţia financiară a fost sancţionată cu avertisment, având în vedere că nu sunt afectate în mod evident interesele economice ale consumatorilor, deoarece costurile asigurării sunt acoperite de către bancă”, ne-a declarat comisarul şef Marian Grigoraş.
Pentru încălcarea prevederilor legale, a fost aplicată o amendă contravenţională în valoare de 2000 lei şi două avertismente. De asemenea, au fost dispuse măsuri de remediere a deficienţelor constatate în cazul a trei dintre instituţiile bancare.
vai ce sanctiune grozava au luat bancile, ce grijulii sunt cei de la protectia consumatorului de cetatenii tarii noastre, le-au tras un AVERTISMENT!!!!!…nu va este rusine, sa pacaliti lumea cu aceste controale de fatada, dar ce au motivat bancile care au inselat pe cei imprumutati, au cerut clementa ca sunt saraci si onor institutiile statului cu ei sunt foarte mamoase, dar cand se duc in control la un mic magazinas de cartier flutura amenzi de zeci de milioane…RUSINE!!!
Care este rolul unei stiri fara subiect si predicat?
Care sunt acele unitati bancare sanctionate? (sau vreti sa le spun eu?!?!) Nu de alta dar sa stie si un potential client de cine ar trebui sa se fereasca.
Oricum in Romania bancile sunt camatari autorizati si nu partenerii tai de business, iar minciuna prin omisiune este sport national…
De la vladica pana la opinca, sa inteleaga toata lumea, definitia unei banci este urmatoarea: O banca este acel prieten care te imprumuta cu o umbrela cand afara este soare si ti-o cere inapoi cand incepe sa ploua!
P.S. – O amenda de 2000 lei pentru o banca este egala cu un scuipat intr-un ocean!