Nici calitatea nici specificul drumului care trece acum prin Cheile Bicazului nu sunt atractive pentru transportatorii de mărfuri
Târgu Mureș – Iași rămâne, deocamdată, doar pe hartă…
*Transportatorii nemțeni: “Iar își impun punctul de vedere cei din Bacău. O amână pe asta care trebuie să treacă prin Neamț ca să se meargă la pachet cu cealaltă, Bacău – Brașov”.
Speranța nemțenilor ca județul să fie traversat de o importantă arteră rutieră rămâne, în continuare, la stadiul de “vis frumos pentru poimâine”. Dan Șova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură a declarat că celebra autostradă Târgu Mureș – Iași care ar urma să lege Moldova de Transilvania se va face. Dar lucrările vor începe abia în 2015, termen care pare să îndepărteze calculele pe care și le făceau unii care și vedeau cum vor zbura mii de mașini pe zi pe lângă Târgu Neamț.
Ministrul Dan Şova a afirmat, într-o conferinţă de presă, că în privinţa autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş, va trebui refăcut studiul de fezabilitate pentru tronsonul Târgu Mureş-Târgu Neamţ, precizând că licitaţia pentru tronsonul Târgu Neamţ-Iaşi va fi făcută anul viitor. Deși ar fi trebuit să sune ca o veste bună, ministrul Șova a mai declarat că legarea Moldovei de Transilvania e privită ca un proiect important și de aceea va mai apărea încă o autostradă în zonă, Bacău – Brașov. Tot din 2015, de unde unii specialiști au și tras concluzia că realizarea primei autostrăzi e ”împinsă” ca termen pentru a permite realizarea documentelor și pentru cea de a doua.
„Pe tronsonul Târgu Mureş – Târgu Neamţ se va reface studiul de fezabilitate, iar pe tronsonul Ungheni-Iaşi-judeţul Neamţ, în 2014 se reactualizează indicatorii şi se fac licitaţiile. Probabil la începutul anului 2015 încep lucrările, care se vor termina destul de repede”, a spus ministrul Dan Şova.
El a estimat că lucrările la tronsonul de autostradă Iaşi-Târgu Neamţ s-ar putea încheia la jumătatea anului 2017.
„Se urmăreşte unirea Moldovei cu Transilvania, prin autostrada Iaşi-Târgu Mureş, dar se urmăreşte şi unirea Moldovei cu centrul ţării, respectiv Bacău-Braşov. Aceasta din urmă se va realiza din fonduri de dezvoltare regională şi se va încredinţa undeva la jumătatea anului 2015. Acolo nu există studii de fezabilitate, trebuie făcute licitaţii. În 2015 se va atribui lucrarea”, a afirmat Dan Şova.
„În anii următori, Moldova va avea ceea ce îi lipseşte. Până acum, marile investiţii s-au făcut pe zona Transilvaniei, ele se vor finaliza şi se vor muta pe zona Moldovei şi Ţării Româneşti”, a precizat Dan Şova.
Dincolo de vorbele frumoase ale ministrului, nemțenii cu interese în transporturi cred că această amânare este iar un tertip în spatele căruia se află politicienii și oamenii de afaceri din Bacău. ”Iar își impun punctul de vedere cei din Bacău. O amână pe asta care trebuie să treacă prin Neamț ca să se meargă la pachet cu cealaltă, Bacău – Brașov. Doar nu suntem copii: uitați-vă ce flote de transport marfă sunt la Bacău, ce interese majore sunt în spate. Se ține cu dinții de acest monopol, ca mărfurile dinspre Transilvania să ajungă la Iași, la Suceava sau la Botoșani nu prin Neamț, ci prin Bacău. De ce credeți că cei de la Bacău au flote de sute de camioane? Pentru că au centrat acest transport Transilvania – Moldova pe zona lor. Și dincolo de serviciile de pe orizontală – service-uri auto, magazine de piese etc – o altă mare afacere e vânzarea de carburanți care dă și locuri de muncă dar și taxe la bugetele locale. Poate lumea nu știe, dar în județul Bacău vânzarea de carburanți este, ca volum și cifră de afaceri, de cel puțin 5-6 ori mai mare decât în Neamț. Interesele sunt enorme și atunci de ce să ne mire că politicienii băcăuani, care sunt prieteni sau parteneri neoficiali cu acești mari transportatori, fac tot ce se poate să blocheze autostrada Târgu Mureș – Iași, care nu trece prin județul lor până nu se s-ar face și Bacău – Brașov. Practic e o condiționare politico-economică în care, încă o dată, băcăuanii câștigă pentru că își urmăresc cu atenție interesele lor”, a declarat un om de afaceri din transporturile de mărfuri din Neamț.
”Ca să faceți o comparație… În Neamț, cei mai răsăriți investitori pe zona transportului de mărfuri au 20, maximum 30 de bucăți cap tractor. În Bacău sunt mulți cu câteva sute de TIR-uri fiecare. Nu mai știu cât are acum, dar Edy Spedition ajunsese la un moment dat, singur, la 1000 de bucăți cap tractor. Noi, în tot județul nu avem nici jumătate din ce are acea firmă…”, explică același transportator nemțean.
Autostrada Iaşi-Târgu Mureş ar urma să aibă aproape 300 de kilometri şi va străbate patru judeţe, respectiv Iaşi, Neamţ, Harghita şi Mureş. După ce vor fi demarate, prin 2015, lucrările anticipate a se încheia prin 2017…
Daniel VINCA