Geanina NICORESCU
Adevăraţii angajaţi nu solicită niciodată plata amenzii pe loc
În perioada sezonului estival, operatorii economici sunt verificaţi mai des decât de obicei, pot apărea şi falşii inspectori, sub pretextul unor controale încrucişate cu echipe din alte judeţe ale ţării. Pentru a evita situaţiile neplăcute, comisarii pentru protecţia consumatorilor atrag atenţia operatorilor economici asupra faptului că niciodată ei nu solicită plata amenzii pe loc. Deci, comercianţii aşa-zis amendaţi să nu plătească pe loc. Amenzile se achita la trezoreria pe raza căreia se află sediul social al operatorului economic.
De asemenea, comercianţii sunt sfătuiţi să verifice legitimaţiile comisarilor, să solicite ordinul de serviciu în baza căruia se realizează acţiunea de control şi să vadă dacă ordinele sunt semnate de comisarul şef ori de comisarul şef adjunct.
„Agenţii economici să anunţe imediat poliţia în cazul în care sunt victimele unei tentative de control din partea unor persoane neautorizate”, avertizează reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
La rândul lor, comisarii pentru protecţia consumatorilor au obligaţia să prezinte ordinul de serviciu în baza căruia se realizează acţiunea de control, să se înregistreze în Registrul Unic de Control şi să nu solicite operatorilor economici achitarea cu numerar a eventualelor amenzi după terminarea controlului.
Un alt semnal de alarmă emis de ANPC se referă la statutul asociaţiilor de consumatori. Trebuie ştiut că, potrivit legii, acestea nu au drept de control al operatorilor economici.
„Este ilegală solicitarea de acte sau documente ale operatorilor economici de către membrii asociaţiilor de consumatori. Folosirea de către membrii asociaţiilor de consumatori de nume ori calităţi mincinoase în scopul efectuării de controale la operatorii economici reprezintă infracţiune conform art. 244, alin 1 Nou Cod Penal. Este interzisă, în relaţia cu operatorii economici, utilizarea de însemne, formulare standardizate, ordine de serviciu, legitimaţii ori insigne care lasă presia falsă asupra calităţii membrilor asociaţiilor, inducând ideea că aceştia sunt din partea unei instituţii oficiale, cu rol de control. Peşedinţii asociaţiilor sunt obligaţi să aducă la cunoştinţa membrilor asociaţiei drepturile şi obligaţiile acestora, conform OG nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, în caz contrar, considerându-se că aceştia încurajează practicile ilegale de control”, mai precizează reprezentanţii ANPC.