Noul model de adeverință de salariat include și numele, cu date de identificare, ale rudelor coasigurate, respectiv soțul, soția, ori părinții aflați în întreținere, care figurează în evidențele angajatorului. ”În urma publicării în Monitorul Oficial al României a Ordinului CNAS nr. 1549/ 2018 privind Normele Metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calităţii de asigurat, le aducem la cunoștință asiguraților modelul de adeverință prin care se certifică calitatea de salariat a angajatului”, transmite jr. Elena Nadia Harpa, președintele-director general al Casei de Asigurări de Sănătate Neamț. Noul model de adeverință de salariat prevede completarea numelui și a CNP-ului coasiguraților salariatului. Valabilitatea adeverinţei este de 30 de zile lucrătoare de la data emiterii. Totodată, reprezentantul Casei de Asigurări de Sănătate Neamț reamintește care sunt documentele prin care se atestă calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România: cardul naţional de asigurări sociale de sănătate- în condiţiile în care persoanele deţinătoare se încadrează în una dintre categoriile de persoane asigurate potrivit legii şi prezentelor norme metodologice; documentul rezultat prin accesarea electronică de verificare a calităţii de asigurat de către furnizorii aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate; adeverinţa de asigurat- cu valabilitate de 3 luni, pentru asiguraţii care refuză în mod expres, din motive religioase sau de conştiinţă, primirea cardului national- eliberată de casa de asigurări de sănătate la care este înscris asiguratul, până la eliberarea sau în cazul refuzului cardului naţional de asigurări sociale de sănătate; adeverinţa de asigurat- eliberată de casa de asigurări de sănătate la care este înscris asiguratul- numai în situaţia în care cardul naţional de asigurări de sănătate nu a fost emis, respectiv până la data la care asiguratul intră în posesia acestuia, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data emiterii, doar dacă în urma accesării de către furnizori a instrumentului electronic nu se poate face dovada calităţii de asigurat; adeverinţa de înlocuire a cardului naţional, eliberată prin grija casei de asigurări de sănătate la care este înscris asiguratul, pentru situaţiile în care se solicită emiterea cardului duplicat; certificatul de naştere sau actul de identitate, după caz, pentru copiii în vârstă de până la 18 ani; adeverinţa eliberată de instituţiile din subordinea Ministerului Afacerilor Interne pentru persoanele reţinute, arestate sau deţinute care se află în centrele de reţinere şi arestare preventivă, străinii aflaţi în centrele de cazare în vederea returnării ori expulzării, precum şi cei care sunt victime ale traficului de persoane, care se află în timpul procedurilor necesare stabilirii identităţii şi sunt cazaţi în centrele special amenajate potrivit legii, din care să rezulte că se află în această situaţie. Pentru copiii până la vârsta de 18 ani nu este necesară eliberarea unei adeverinţe. Asiguratul are obligaţia să anunţe în termen de 15 zile medicul de familie şi casa de asigurări asupra modificărilor datelor de identitate sau a modificărilor referitoare la încadrarea lor într-o anumită categorie de asiguraţi.
Geanina NICORESCU