*Registrul agricol: electronic şi standardizat!
S-a decis: formularele registrului agricol, gestionat atât pe suport hârtie, cât si în format electronic, vor fi standardizate. Pe banii primarului…Asta pentru că toate cheltuielile privind tipărirea și difuzarea registrelor agricole, precum și cele privind gestionarea registrului agricol în format electronic vor fi suportate din bugetele locale.
De ce se mai dă atâta importanţă registrului agricol, să fie unul mai cu „staif”, dacă tot vorbim de Carte funciară, completă în materie? l-am întrebat pe Simion Stâncel, directorul Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Neamţ: „Registrul agricol are importanţă, pentru că o parte din datele privind terenurile agricole sunt preluate şi din Cartea funciară. Este o evidenţă primară care se găseşte la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale.”
Sunt un fel de carte funciară la nivel local…
*Din 2017, registrul agricol numai în format electronic!
Asta nu mai e pe banii primarilor! Este obligatoriu ca, de la 1 ianuarie 2017, registrul agricol să se ţină la zi numai în format electronic. Moment din care se asigură autorităţilor administraţiei publice locale, gratuit, sistemul de programe informatice pentru registrul agricol. Fondurile pentru achiziționarea sistemului de programe și pentru actualizarea acestuia se asigură din bugetul de stat.
Trecerea de la evidenţa din registrul agricol de pe suport de hârtie în format electronic ţine foarte mult şi de realizarea cadastrului general la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale. În final rezultă un registru agricol în format electronic, cu evidenţă clară pentru fiecare proprietate, pe categorii de folosinţă. Cînd se face această lucrare care, mai nou, se cheamă cadastru sistematic, o să avem date certe, clare şi evidenţe pentru fiecare parceluţă de teren.
*Una pe hârtie, alta în teren…
Ca să avem registru agricol numai în format electronic, musai trebuie să fie gata toate lucrările de cadastru sistematic cum i se spune acum. Abia după asta se poate trece la ţinerea evidenţelor din registrul agricol numai pe format electronic. Când va fi aşa rămâne de văzut. Dacă este făcut cadastru general, tecerea evidenţelor în registru agricol digital va fi foarte simplă. Cadastrul general se face prin Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară. Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară dă toate avizele, face şi recepţia lucrărilor şi încrierea în Cartea funciară pentr toţi proprietarii din respectiva unitate adminsitrativ-teritorială.
Am vrut să ştim dacă registrele agricole şi Cartea funciară sunt două evidenţe paralele. Ocotiştii zic că nu! Nu sunt evidenţe paralele, pentru că în Cartea funciară sunt sporadic înregistrate anumite proprietăţi. Registrele agricole trebuie să conţină toată proprietăţile de la nivelul unei localităţi, unde se colaborează şi cu serviciile de taxe şi impozite locale.
Tina CONDREA