Prețurile pentru abonamentele elevilor care fac naveta sunt, pe aceeași distanță, cu valori foarte diferite – între minim și maxim sunt diferențe și de 500 la sută
Cu peste 7000 de elevi navetiști, județul Neamț este pe locul 3 pe țară
Per total, naveta elevilor este o afacere de 7-10 miliarde de lei vechi pe lună
Între 700.000 lei și 1.000.000 lei pe lună este valoarea aproximată a încasărilor pe care operatorii de transport le realizează lunar doar din abonamentele elevilor navetiști. Aceste 10 miliarde de lei vechi reprezintă rezultatul înmulțirii unui preț mediu per abonament (undeva între 100 și 150 lei) și numărul de elevi nemțeni care fac naveta la unitățile școlare – 7.105.
De fapt, cu această cifră de elevi navetiști, județul Neamț este pe locul trei în țară după Prahova (9.157) și Suceava (7.605). Pe locul 4 e Bihorul (6.108), pe 5 Dâmbovița (5.768), iar pe 6 e Bacău (5462).
Centralizatorul oficial al elevilor navetiști realizat pentru luna martie (care include fiecare abonament raportat, distanța, prețul, firma de transport) este un instrument-oglindă pentru ce înseamnă această afacere. Prețurile minime și maxime pe aceleași distanțe de transport au valori de multiplicare de factor 2 sau 3 sau chiar mai mari. Bineînțeles că transportatorii „scumpi” au justificări – gradul de ocupare a mașinii, gradul de dificultate și inerent de consum (combustibil și piese) diferit de la un traseu la altul. Bineînțeles că am fi taxați drept răutăcioși dacă am vorbi de eventuala lăcomie a unor patroni însă rămâne de văzut ce cred elevii și familiile lor când văd că un elev care vine la liceu din alt colț de județ plătește la jumătate (ca să luăm discrepanța cea mai des întâlnită) transportul pe o distanță similară. Și vorbim de abonamente care costă și două, trei milioane de lei vechi. Iar mulți din acești navetiști provin din familii modeste, în majoritatea cazurilor cu un singur părinte salariat.
Concret – diferență de cinci ori!
Exemplul de top este cel de pe distanța de 10 kilometri. Un elev de la Liceul Calistrat Hogaș din Piatra Neamț, care face naveta cu firma Conpastru plătește pe abonament 156 de lei. Urmează apoi sute de cazuri de elevi care fac naveta cu diverse firme și care plătesc între 100 și 140 de lei. Alți circa 160 de elevi plătesc, pentru aceeași distanță, între 70 și 95 de lei dar există și un caz fericit: un elev de la Colegiul Tehnic Piatra Neamț care este taxat de operatorul de transport Transmoldavia cu doar 33 de lei.
E posibil ca acest ultim exemplu să fi fost unul sub prețul real. O fi vorba de vreo sponsorizare a firmei, de vreun caz social. Lăsând acest exemplu la o parte, sunt de observat diferențele colosale între următoarele prețuri (de 70 de lei) și cele de top (140-150 de lei).
* Diferențe en-gros
Altfel, astfel de diferențe de preț care bat efectiv la ochi sunt pe toate distanțele. La 3 km, cel mai mult plătește un elev de la Liceul Danubiana Roman – 125 lei (transportator firma Pristyl), iar cel mai puțin cei care fac naveta cu firma Flozampet – 50-60 lei.
La 5 km, lider la „preț mare” e tot Pristyl cu 125 de lei, urmat de firmele Fidelis și Piacor (100-110 lei), în timp ce zeci de elevi care au norocul ca pe traseele lor să opereze firme precum Troleibuzul, Giulia Tour, Stellaria, Marionex, Flozampet, Troleibuzul scapă cu doar 55-60 de lei. Adică la jumătate.
Diferențele cresc valoric la distanțe mai mari. Astfel, la 7 km, elevii care au ghinionul să meargă cu Conpastru plătesc 133-150 de lei, în timp ce „fericiții” care călătoresc cu Troleibuzul scapă cu doar 60 de lei (ba chiar există și un elev care plătește doar 42 de lei).
La naveta de 11 km, lideri nedoriți sunt aceiași Pristyl și Conpastru (180, respectiv 176 de lei), în timp Mega Travel și Troleibuzul operează și doar pentru 58 sau 60 de lei. Deja aici avem diferențe de 300 % care, în valoare absolută, sunt de peste un milion de lei vechi pe aceeași distanță.
Aceste diferențe se adâncesc pe măsură ce cresc distanțele – la 18 km, 36 de elevi navetiști la liceele din Roman plătesc 200 de lei lunar pentru transport, în timp ce Troleibuzul percepe doar 95 de lei, Transmoldavia – 91 de lei și Mondoturul doar 66 de lei.
La 20 de kilometri, Conpastru și Trans Mass taxează cu 195-217 lei, în timp ce norocoșii sunt cei care circulă cu Transmoldavia (78-91 lei). La 26 de kilometri, diferența între minim și maxim e de peste 150 de lei.
Aberații
Cele mai mari prețuri pe abonamente le plătesc câțiva elevi care au un traseu de 42 de km şi scot din buzunar lunar 360-390 de lei în timp ce – culmea! – pe trasee mai mari, de 45 de km de exemplu, alți navetiști plătesc chiar mai puțin de jumătate (158 la Transmoldavia).
De fapt, astfel de contradicții abundă în respectiva bază de date unde, elevi care au o distanță casă-liceu de 5 kilometri plătesc mai mult decât cei care fac naveta pe o distanță dublă.
O fi economie de piață și prețuri liberalizate dar astfel de situații contradictorii efectiv jecmănesc buzunarele unor familii care oricum nu stau pe roze. Mai mult, sume de acest ordin sunt parcă o direcție clară în abandonul școlar pentru că într-o familie cu un singur salariat, doi elevi navetiști (pe sume mari) sunt deja o povară. Ca să nu mai vorbim de atâtea familii în care este un singur salariat.
În mod normal, aceste abonamente trebuie decontate de stat. Că așa prevede legea. Din păcate însă, timp de nouă luni de zile, Ministerul Educației nu a decontat niciun leuț în Neamț. Situația i-a scos în stradă pe elevii din Roman care, după cum se poate vedea din cifrele de mai sus, au și ghinionul de a fi binecuvântați cu cei mai scumpi transportatori din județ.
Acum câteva săptămâni, ministerul a anunțat deblocarea unor sume care, din păcate, nu acoperă niciun sfert din restanțe.
Oficial, statul român încurajează dorința de carte și micșorarea decalajelor oraș-sat. Serios?
Si eu am facut liceul acm 40 de ani si nu imi deconta nimeni transportul. Liceul nu este obligatoriu, il face cine poate.
pai nu, trebuie sa vina si taranii sa invete meserie ca de deja avem in oras niste smecherasi de astia prostuti trebuie sa avem si niste animale. veniti si vedeti la liceul cartianu ce fac si cum se comporta cei de clasa a 9-a . parca sunt niste animale , si alea se comporta mai frumos. halal
eu fac naveta de la 52 km si nici macar nu il deconteaza,si nu ma mai pling atita, ca aceia care primesc un anumit procent din bani si eu platesc 300lei pe luna