*O colecție de 200 de clișee pe sticlă, aparținând celebrului fotograf, se păstrează la Muzeul de Etnografie din Piatra Neamț * Anul acesta, pe data de 27 august, Adolph A. Chevallier a primit titlul de cetățean de onoare al municipiului Piatra Neamț, post-mortem
Pe data de 7 noiembrie 1881 vedea lumina zilei la Broșteni, în județul Neamț, unul din cei mai importanți fotografi ai primei jumătăți a secolului trecut. Este vorba despre Adolphe Chevallier, de numele căruia se leagă atât istoria și tradiția satului românesc de pe Valea Bistriței, pe care l-a imortalizat în sute de fotografii care au făcut înconjurul lumii, cât și a orașului Piatra Neamț, unde Chevallier și-a deschis un atelier particular, lângă Liceul „Petru Rareș“.
Adolphe Chevallier a început școala primară în satul natal, apoi a urmat cursurile Școlii Nr.1 din Fălticeni, fiind coleg de clasă cu Mihail Sadoveanu și împrietenindu-se cu ilustrul cărturar pietrean G.T. Kirileanu.
În jurul anului 1897, este trimis în Elveția, la Lausanne, unde învață meseria de fotograf, meserie pe care o va practica în România, devenind unul din cei mai de seama artiști fotografi din prima parte a secolului al XX-lea.
Ca nimeni altul, Chevallier reușește să surprindă esența și pitorescul Văii Bistriței: păstorii cu turmele lor, plutașii, gospodarii, păstrătorii de tradiții, cosașii la strânsul fânului, femeile pe prispă la tors sau la războiul de țesut ori diferite personalități ale timpului.
În anul 1921, Adolph Chevallier devine fotograful Curții Regale, iar în anul următor hotărăște să-și ridice un nou atelier, pentru care primește autorizație de la Primăria Piatra Neamț.
Cu aparatul alături, Chevallier cutreieră locurile dragi lui, surprinzând momente și activități din viața țăranilor de pe Valea Bistriței, oprindu-se în special asupra îndeletnicirilor feminine din zonă.
Supus persecuțiilor regimului comunist, a fost nevoit să emigreze în 1948 în Elveția. A încetat din viață în anul 1962, la Lausanne, cu un nesfârșit dor față de ținuturile natale, exprimat în scrisorile către prieteni.
A fost un om iubit, respectat și apreciat de cei din jur, care au avut numai cuvinte de laudă față de caracterul și profesionalismul lui. Anul acesta, pe data de 27 august, Adolph A.Chevallier a primit titlul de cetățean de onoare al municipiului Piatra Neamț, post-mortem.
Sute de clișee pe sticlă din perioada interbelică, păstrate la Muzeul de Etnografie
O importantă și impresionantă colecție foto-documentară despre locuitorii și locurile unde a trăit înzestratul fotograf, respectiv câteva sute de clișee pe sticlă, se păstrează în prezent în patrimoniul Muzeului de Etnografie din Piatra Neamț, prin strădania și pasiunea doamnei Elena Florescu, autoarea unor cărți și lucrări dedicate artistului nemțean.
„Avem o colecție de 200 de clișee pe sticlă din perioada interbelică, realizate de Adolph Chevallier, fotograful Casei Regale a României. El a fost foarte atașat de această zonă ilustrând tocmai viața la țară și principalele ocupații ale țăranului de pe Valea Bistriței. Adolph Chevallier a avut un atelier foto în fața Liceului «Petru Rareș» din Piatra Neamț, iar aceste clișee pe sticlă, de dimensiuni 9/12, cum se lucra în anii interbelici, au ajuns în posesia familiei Kirileanu, știindu-se că G.T. Kirileanu a fost bibliotecar al Familiei Regale. Achiziția a fost făcută în anul 1974 de doamna Elena Florescu, de la nepotul lui G.T. Kirileanu, e vorba de librarul Grigore Kirileanu. Fotografiile sunt foarte expresive, reprezentând o frescă vie a satului românesc de odinioară. În fotografii apar obiceiuri de iarnă, ocupațiile țăranilor, portul popular, bisericile de lemn din județul Neamț. Un clișeu foarte interesant, intitulat «Iconițe la Bisericani», reprezintă stejarul în care se spune că s-a arătat Maica Domnului unor călugări sihaștri, devenit loc de pelerinaj. Toate aceste clișee sunt foarte importante pentru că ne-au permis ca, alături de piesele expuse în Muzeul de Etnografie, să creăm un cadru pentru ca vizitatorul să-și dea seama cum se trăia în satele din zona Neamțului, în perioada interbelică“, ne-a explicat Florentina Buzenschi, muzeograf la Muzeul de Etnografie din Piatra Neamț.
Clișeele realizate de Adolph Chevallier au fost frecvent folosite în pliantele și materialele de propagandă turistică ale României pentru străinătate, Editura Cartea Românească răspândindu-le, la rândul său, peste tot în țară. Alături de acestea, celebrele fotografii avându-i ca protagoniști pe George Enescu, Regele Ferdinand și Regina Maria întregesc tezaurul neprețuit al unui fotograf care a prezentat lumii întregi satele de pe Valea Bistriței, cu tradițiile și obiceiurile păstrate și transmise de lungul timpului, din generație în generație.
Irina NASTASIU