„Antiteze“ acordă atenție deosebită Festivalului de teatru de la Piatra Neamț, ediția a XXVII-a, desfășurat în toamna anului trecut, în organizarea Teatrului Tineretului, ediție (de revenire) care se bucură de un comentariu aplicat, foarte amplu și în ton spumos, cu accente admirative, dar și critice, pentru fiecare spectacol în parte, datorat publicistului Mircea Zaharia (fost director al TT), care astfel reface „filmul“ manifestării, documentar necesar pentru posteritate. O concluzie a sa: „Cât despre spectacole, cred că dezvoltarea tehnicii de scenă, a proiecțiilor video, a eclerajului sofisticat și a efectelor acustice – folosite intens și fără discernământ – deplasează accentul de pe idee pe imagine, nu întotdeauna spre luminarea și sănătatea spectatorilor (am înghițit tone de fum la mai toate spectacolele, cât să mă țină conservat binișor până la următoarea ediție)“. Nu lipsesc opinii ale membrilor juriului și palmaresul final.
Un eseu foarte captivant aparține profesorului japonez Ichiro Saito, „Romanul european și romanul japonez“, comunicare prezentată la Congresul Asociației Internaționale a Criticilor Literari de la Piatra Neamț, de anul trecut. Bine reprezentată în paginile revistei este și cultura italiană – poeme de Angelo Sagnese, eseurile „Futuriștii în Războiul cel mare pentru a construi istoria“ de Silvano Trevisani și „De la Asiago la Doberdo și înapoi, în primul război mondial“, toate materialele provenite de la același congres, în traducerea riguroasă a profesorului clujean Ștefan Damian.
La cronica literară, Cristian Livescu se ocupă de poezia lui Cassian Maria Spiridon, premiat recent de Academia Română, iar Constantin Tomșa recenzează cărți ale autorilor nemțeni prezentate la Târgul de carte „Libris“ de la Piatra Neamț – Nicolae Scurtu, Mihai Merticaru, Radu Tudorel, Virgil Răzeșu și Mihai Hanganu. De altfel, un reportaj retrospectiv, semnat de George Brăescu, analizează Târgul de carte „Libris“ 2015, manifestare cu larg ecou în conștiința publică nemțeană, „reușind să focalizeze identitatea culturală a acestui spațiu“.
Mai semnalăm grupajul de poeme semnat de Dorin Ploscaru, „Jurnalul unei asceze agapice“ de Gheorghe Simon, studiul bogat în date și informații „Comunitatea evreiască din Târgu Neamț în timpul regimului comunist (1948-1989) “ de cercetătorul Emanuel Bălan, eseul sensibil al neobositului Gheorghe A.M. Ciobanu, „Bazilica San Pietro, între sacru și lumesc“, „Jurnalul chinez“ semnat de Andrei Dârlău, studiul „Dincolo de cuvinte“ de Mădălin Roșioru, prefață a cărții sale „Babel după Babel“, laborioasa incursiune în destinul de azi al lecturii „Dematerializarea cărții și influența asupra practicilor sociale“ de Raluca Naclad. Nu lipsesc de asemenea rubricile „Dicționar de argou“ (savuros, ca de obicei) și „Din viața Societății Scriitorilor din județul Neamț“. De remarcat și ținuta grafică distinctă, asigurată de plasticianul Olivian Bezem.
Mihael BALINT