* Părinții sunt invitați la dezbatere publică
Elevii claselor V-VIII din județul Neamț și din restul țării ar putea avea de anul viitor noi materii de studiu. Ministerul Educației a propus trei planuri-cadru pentru modificarea disciplinelor pe care le studiază elevii de gimnaziu, iar pentru prima dată invită părinții la dezbatere publică. „Te interesează ce ar putea învăța elevii de gimnaziu? Participă și tu la dezbaterea publică privind planul-cadru pentru clasele V-VIII, în variantele propuse de Institutul de Științe ale Educației“, precizează reprezentanții Ministerului Educației, pe site-ul propriu, edu.ro.
Cele trei planuri-cadru propuse de Ministerul Educației prevăd ce discipline vor face elevii de clasele V-VIII și câte ore vor fi alocate pe săptămână fiecărei materii.
Ca argument, reprezentanții MEN subliniază că elevii din clasele V-VIII studiază, în prezent, după planuri-cadru promovate acum aproape 15 ani. Procesul de inovare curriculară inițiat după 2011 s-a concretizat până acum în noi planuri cadru și noi programe școlare în învățământul primar. Elevii aflați acum în clasa a III-a reprezintă prima generație care urmează un nou curriculum. Pentru ca acest proces să continue, este important să fie promovate noi planuri-cadru în învățământul gimnazial și liceal, în acord cu finalitățile stabilite în 2011, respectiv competențele cheie. Acestea vor permite dezvoltarea unor noi programe școlare pentru aceste niveluri de învățământ și, ulterior, organizarea de licitații pentru noi manuale școlare. De asemenea, de acest proces depind măsurile viitoare de pregătire inițială și continuă a cadrelor didactice în aplicarea noului curriculum.
În raport cu planul-cadru actual, variantele de plan-cadru supuse consultării prezintă o serie de noutăți, printre care, cele mai importante sunt: facilitarea dezvoltării integrate a competențelor cheie prin introducerea în structura planului-cadru a unor opționale integrate la nivelul mai multor arii curriculare, încurajarea unei oferte diversificate care să răspundă, în mai mare măsură, nevoilor și intereselor elevilor prin plasarea opționalelor la nivelul fiecărei arii curriculare, promovarea competențelor digitale în gimnaziu prin introducerea disciplinei TIC în trunchiul comun, promovare orientată spre utilizarea responsabilă, sigură și creativă a resurselor și mediilor sociale digitale, dezvoltarea competențelor civice ale elevilor, prin asigurarea continuității studiului unor discipline relevante pe întreg parcursul gimnaziului (Educație pentru drepturile copilului, Educație interculturală, Educație pentru cetățenie democratică, Educație economică), promovarea prin studiul disciplinei Orientare și consiliere a competențelor care susțin managementul vieții personale, alegerea traseului educațional și planurile viitoare de carieră (inclusiv competențele de a învăța să înveți și antreprenoriat).
Geanina NICORESCU