600 de elevi consiliați pentru a deveni antreprenori de succes

 

Nu mai puțin de 600 de elevi au beneficiat de consiliere și orientare profesională printr-un proiect POSDRU-Parteneriat Educație- Bussines (PEB), inițiat de Camera de Comerț și Industrie Neamț. Activitatea a fost implementată de CCI Neamț, în parteneriat cu Casa Corpului Didactic Neamț, Asociația Innova pentru Inovare prin Dezvoltare Durabilă București și Camera de Comerț și Industrie Brașov.

Obiectivul general al proiectului constă în facilitatea procesului de tranziție de la școală la viața activă prin consilierea și orientarea profesională a 600 de elevi înmatriculați în sistemul național de învățământ secundar din Regiunile de Dezvoltare Nord-Est și Centru și prin înființarea, organizarea și funcționarea a 120 de firme de exercițiu.

O recomandare formulată de către partenerii proiectului și care vine și în asentimentul elevilor este includerea în curricula școlară a unei discipline privind dezvoltarea durabilă din perspectiva beneficiilor pe care acest concept îl poate aduce în managementul unei firme. Elevii trebuie să învețe încă de pe băncile școlii ce este dezvoltarea durabilă, cum poate fi aceasta adoptată în modelul de business al unei firme și în activitatea angajaților, astfel încât firma să își îmbunătățească performanța economică, socială și de mediu.

În cadrul acestui proiect, la nivelul celor două Regiuni de Dezvoltare Nord-Est și Centru, au participat 12 unități de învățământ, 24 de profesori coordonatori, 600 de elevi, 120 de antreprenori, precum și reprezentanți ai Inspectoratelor Școlare Județene și personal al Casei Corpului Didactic Neamț.

Pe parcursul perioadei de implementare a proiectului s-au derulat activități centrate pe orientarea și consilierea profesională a elevilor în vederea facilitării inserției pe piața muncii. De asemenea, s-a pus accentul pe activități centrate pe îmbunătățirea tranziției de la școală la viața activă prin dezvoltarea de parteneriate și campanii de conștientizare a opiniei publice în regiunile de dezvoltare Nord-Est și Centru. Proiectul s-a încheiat prin semnarea a 120 de parteneriate între Unitățile de învățământ secundar (ISCED 3) cu firmele mamă identificate în vederea înființării și sprijinirii firmelor de exercițiu.

În cadrul proiectului, elevii au beneficiat de activități inovative, interregionale privind facilitarea tranziției de la școală la viața activă, au fost organizate 12 workshop-uri cu câte 25 de participanți fiecare, câte unul în fiecare județ vizat de proiect, cu participarea unor antreprenori de succes, precum și 12 mese rotunde cu participarea a aproximativ 12 persoane – 6 în Regiunea Nord-Est și 6 în Regiunea Centru.

Rezultatele finale ale acestor evenimente, care sintetizează propunerile de îmbunătățire ale sistemului educațional actual, se concretizează într-un memoriu, adus la cunoștință ministrului educației.

În urma derulării proiectului, s-au desprins o serie de concluzii, exprimate de participanți. S-a propus extinderea utilizării instrumentului „Firmă de exercițiu“ la o scara cât mai largă, care să acopere pe cât posibil toate profilele existente în sistemul de învățământ preuniversitar, iar având în vedere că în procesul de implementare al instrumentului „Firmă de exercițiu“ un rol important îl dețin profesorii coordonatori, se propune includerea acestora într-un program special de formare profesională.

Profesorii coordonatori implicați în activitățile proiectului propun ca în procesul de stabilire al notei finale pentru participarea la această disciplină să fie implicați și antreprenorii/angajatorii care au intrat în contact direct cu elevii, care prin acordarea unor calificative ar putea să măsoare performanța elevilor în gestionarea activității firmei de exercițiu.

Pentru realizarea unui parteneriat real între mediul educațional și mediul de afaceri acest proiect este încununarea unui efort considerabil depus într-un timp foarte scurt, de mai puțin de 8 luni, de către o echipă care a lucrat cu dăruire și pasiune, venind cu idei viabile de dezvoltare a unui sistem de învățământ capabil să pregătească în mod eficient viitorii angajați sau angajator.

Geanina NICORESCU