250 de lei – ”taxa” pentru informaţii despre firme

Noile tarife şi taxe percepute pentru serviciile şi operaţiunile făcute de registrul comerţului au intrat în vigoare de vineri, 23 noiembrie. Conform normativului care reglementează domeniul, HG nr. 902/2012, noile tarife cuprind şi comisioanele pentru serviciile efectuate de registru pentru diverse instituţii. Înfiinţarea unei firme costă, acum 250 de lei, taxă unică ce se achită pentru autorizarea constituirii, înmatricularea şi autorizarea funcţionării prin declaraţia pe proprie răspundere. Acest tarif înlocuieşte sumele care se achitau până acum la înregistrarea unei persoane juridice cu un singur asociat şi autorizarea a două obiecte de activitate, şi care constau în 10 lei verificare unicitate sediu, 10 lei verificare unicitate asociat unic, 120 de lei înmatricularea, 10 lei codul unic de înregistrare, 60 de lei certificatul constatator, 10 lei transmitere declaraţii la autorităţi, 10 lei publicitatea în Monitorul Oficial, 10 lei cazierul fiscal şi cu 4,95 lei îndrumarea prealabilă se ajungea la un tarif de 244,95 lei.

Pentru înfiinţarea unei intreprinderi individuale sau familiale, ori a unei persoane fizice autorizate se achită 90 de lei atât pentu înmatriculare, cât şi pentru autorizarea funcţionării pe baza declaraţiei pe proprie răspundere.

De asemenea, menţiunile simple au un tarif unic de 45 de lei, sumă care se achită şi pentru persoana juridică şi pentru persoana fizică ori întreprinderea individuală care solicită o rezervare de emblemă, sau rezervare denumire firmă ori verificare disponibilitate. Cu 45 de lei sunt taxate şi cererile de radiere, extrasul de registru, depunere şi menţionare acte, solicitare certificat constatator, în vreme ce menţiunile complexe, cum sunt cele depuse de o persoană juridică şi care presupun mai multe operaţiuni, taxa este de 220 lei.

Cei care au nevoie de informaţii despre firme, vor plăti de-acum 8 lei de firmă dacă vor să afle denumirea, forma juridică, numărul de ordine la registrul comerţului, CUI-ul, sediul social, durata de funcţionare, starea firmei, obiectul principal de activitate, capitalul social, câţi administratori şi asociaţi sunt sau acţionarii. Dacă, însă, solicitantul vrea şi informaţii suplimentare, vizând obiectul secundar de activitate, activităţi autorizate, sucursale şi reprezentanţi, sedii secundare, cenzori, atunci tariful este de 24 lei de firmă. Istoricul unei societăţi costă, după noul normativ, 250 de lei.

Xerocopierea documentelor, transmiterea lor prin fax, prin poştă, tehnoredactarea cererilor şi a declaraţiilor sau expedierea documentelor în străinătate urmează să fie stabilite, unitar, de ministrul justiţiei, în baza unei calculaţii de preţ. Singurul serviciu oferit gratis este transmiterea actelor şi a documentelor prin e-mail.

Taxele şi tarifele se pot achita pe loc, la registrul comerţului, sau on-line prin portalul instituţiei, ori prin virament bancar. Dacă un solicitant renunţă la cerere, nu-şi va primi banii înapoi, decât dacă anunţă acest lucru în aceeaşi zi cu depunerea cererii.