Inspectoratul Şcolar Judeţean Neamţ a transmis în şcoli adresa primită de la Ministerul Educaţiei referitoare la aplicarea unor chestionare privind rolul temelor pentru acasă. Ministrul doreşte să schimbe conceptul de „teme pentru acasă” şi, în acest sens , a lansat o consultare publică adresata atât elevilor, cât şi profesorilor şi părinţilor. “Datele pe care le colectăm prin intermediul acestor instrumente au o dublă semnificaţie: permit identificarea, pe de o parte, a stării de fapt în ceea ce priveşte rolul temelor pentru acasă. Pe de altă parte, conturează posibilitatea de ameliorare a eventualelor derapaje şi sprijină procesul de reglementare. Datele colectate sunt confidenţiale şi vor fi folosite exclusive în scopul acestei consultări”, au precizat oficialii MEN, prin adresa transmisă la ISJ Neamţ. Cercetarea ar avea ca obiective indentificarea unei noi abordări în ceea ce priveşte rolul acestor activităţi de învăţare, respectiv corectarea unor disfuncţionalităţi semnalate, se mai spune în anunţul făcut de Minister. Toate raspunsurile sunt confidenţiale şi răspund la întrebările gen Ce se întâmplă cu temele pentru acasă? Sunt utile sau nu? Trebuie acestea schimbate cumva? Avem nevoie de o nouă abordare? Datele ce urmează a fi colectate vor permite identificarea stării de fapt în privinţa temelor pentru acasă şi vor contura variante de ameliorare a eventualelor derapaje prin adoptarea unor instrumente de reglementare. Nu se solicită date personale, iar răspunsurile centralizate sunt confidenţiale şi vor fi utilizate exclusiv în scopul consultării. Sondajul pentru profesori poate fi găsit la www.surveymonkey. com/r/teme_cadre_didactice. Acesta cuprinde întrebări precum „Cu ce frecvenţă solicitaţi elevilor teme pentru acasă?”, „Ce rol consideraţi că au temele pentru acasă” sau „Cum se raportează elevii dvs. la temele pe care le primesc”. Ăn final, se cer şi o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea situaţiei, dacă se consideră. Sondajul pentru elevi poate fi găsit la www.surveymonkey. com/r/teme_elevi. Elevii sunt întrebaţi dacă temele îi ajută să înţeleagă mai bine ce li se predă, dacă profesorii le explică nelămuririle pe care le-au întâlnit în temele pentru acasă, dar şi despre cât timp le este necesar pentru a rezolva temele pentru acasă. Sondajul pentru părinti poate fi consultat la www.surveymonkey. com/r/teme_parinti. Părintii chestionaţi dacă sunt de acord cu temele pentru acasă, dacă sunt sau nu obositoare pentru copii şi dacă ei cred că îi ajută cu adevarat pe aceştia să înveţe mai bine. Timpul alocat de copii temelor este şi el abordat în acest sondaj, dar sunt şi întrebări despre ajutorul primit de la părinţi în rezolvarea acestor teme. Completarea chestionarelor trebuie realizată până pe 20 noiembrie.
Geanina NICORESCU