*Unele agenţii de turism „omit” clauzele care le sunt favorabile clienţilor
Comisarii pentru proiecţia consumatorilor din Neamţ au constatat abateri la toate cele nouă agenţii de turism verificate în decurs de o săptămână.
„În ceea ce priveşte informarea turiştilor în scris, înainte de plecarea într-o excursie, în termenul stabilit prin contract, comisarii noştri au depistat nerespectarea legii la 7 dintre agenţii, în sensul în care în contractele de comercializare a pachetelor turistice utilizate, se regăsesc informaţii incomplete faţă de cele prevazute în legislaţia specifică, spre exemplu nu înscriu şi posibilitatea semnării unui contract de asigurare facultativă, care să acopere taxele de transfer al turistului sau a unui contract de asistenţă care să acopere taxele de repatriere în caz de accidentare sau de boală”, a precizat economistul Vlad Ciurea, şeful Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor din Neamţ.
De asemenea, echipele de control au constatat că, în cinci cazuri, nu se înscriu în contract, în mod corect, condiţiile şi termenele de modificare a preţurilor pachetului de servicii turistice, mai precis nu înscriu clauza prevazută la art 14 (2) din OG 107/1999, respectiv: „Preţurile stabilite în contract nu pot fi majorate, în nici un caz, în cursul celor 20 zile calendaristice care preced data plecării” iar clauza de la art 14 (3) este prezentată incomplet, omiţându-se sintagmele „indiferent de motivele majorării” şi obligaţia agenţiei „de a rambursa imediat turistului toate sumele aferente călătoriei turistice plătite de acesta, inclusiv comisionul”.
În unele cazuri nu s-au regăsit informaţiile privind cuantumul „taxelor de staţiune, de salubrizare, de aeroport sau alte taxe locale” aa cum sunt acestea stipulate în contract ca fiind obligatorii pentru turişti, şi nici procentul penalităţilor care se aplică turiştilor în cazul în care „solicită schimbarea hotelului, structurii camerelor sau a oricaror dintre servicii” înscriindu-se informaţia de forma „cu aplicarea penalităţilor legale la momentul respectiv”.
La cinci dintre agenţiile de turism verificate, comisarii au sesizat că operatorii au introdus clauze de penalizare mult mai aspre decât cele prevăzute de lege, respectiv în cazul rezilierii contractului din vina turistului.
Ca urmare a constatărilor făcute, comisarii pentru protecţia consumatorilor au dispus amendarea a 6 dintre operatori, valoara totală a sancţiunilor fiind de 4.500 lei şi termene de remediere a deficienţelor la toate cele nouă agenţii de turim verificate.
Geanina NICORESCU