Stelian Fedorca, ministrul secretar de stat pentru învăţământul preuniversitar din Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS), venit în vizită de lucru la sfârşitul săptămânii trecute la Piatra Neamţ, a participat la o întâlnire cu directorii din zonă şi la o conferinţă de presă alături de candidaţii USL la alegerile parlamentare. La ambele activităţi, Stelian Fedorca a prezentat câteva dintre proiectele ministerului, precum „Şcoala de după şcoală”, microbuzele şcolare şi siguranţa elevilor pe parcursul transportului, probleme legate de naveta elevilor şi a cadrelor didactice, clasa pregătitoare, înfiinţarea unor centre de performanţă în mediul rural şi alte probleme curente.
„Prin proiectul „Şcoala de după şcoală” ne propunem să le oferim elevilor o masă caldă, după orele de curs, să-şi facă temele pentru a doua zi sub supravegherea unor cadre didactice, iar părinţii să-i poată lua după ora 17, şi astfel să reînnoim tradiţia de familie”, a spus Stelian Fedorca. „Se deschide posibilitatea ca într-o şcoală din mediul rural unde cadrului didactic îi lipsesc două ore, acestea se pot completa în aceeaşi şcoală prin programul de pregătire a lecţiilor. În funcţie de resursele financiare, în timp se va introduce acest program şi la învăţământul gimnazial”.
Clasa pregătitoare va fi cuprinsă în învăţământul primar, ce va avea o durată de cinci ani. Din anul şcolar următor va fi doar o etapă de înscriere la clasa pregătitoare, cu posibilitatea ca familia să-şi aleagă şcoala, şi nu vor mai fi înscrieri la clasa I. Clasa pregătitoare poate funcţiona în şcoală sau în grădiniţă cu respectarea acordului Consiliului de Administraţie al unităţii şcolare de învăţământ din care face parte clasa pregătitoare, a acordului Consiliului de Administraţie al Inspectoratului Şcolar al Judeţului şi cu aprobarea primită de la administraţia publică locală în ceea ce priveşte avizul sanitar de funcţionare a şcolii respective.
Referindu-se la transportul elevilor, secretarul de stat a arătat că s-a realizat o analiză şi s-a constat că există localităţi în care anumiţi transportatori locali profită de faptul că sunt singurii operatori pe anumite trasee pentru a scumpi exagerat biletele. Astfel, Stelian Fedorca a exemplificat cu un caz real, doi fraţi care parcurgeau câte 10 km în zone diferite, unul plătea 50 de lei pe lună, iar celălalt 250 de lei. Pentru astfel de cazuri a fost întocmit un dosar care a fost trimis la ANAF, Consiliul Concurenţei şi Ministerul Transporturilor pentru a se lua măsuri împotriva acestor transportatori, dar există şi discuţii pentru instituirea unui tarif maximal. Primarii care „uită” să achite naveta cadrelor didactice şi microbuzele şcolare, au fost alte subiecte abordate. Fedorca afirmă că o parte dintre şcolile închise în judeţul Neamţ în ultimii ani, fără o analiză prealabilă, vor fi redeschise şi după ce se va şti exact câte unităţi de învăţământ funcţionează la nivel naţional vor fi achiziţionate microbuze şcolare în leasing, pe baza necesităţilor comunicate din judeţe. Se doreşte înfiinţarea unor centre de performanţă pentru copiii din mediul rural care sunt dotaţi la anumite discipline şi nu au aceeaşi şansă cu cei de la oraş, însă problema principală de rezolvat este finanţarea acestora.