Ministerul Educației a lansat în dezbatere publică un proiect legislativ privind participarea României la Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor – PISA 2018, dezvoltat de OCDE.
PISA (Programme for International Student Assessment) este un studiu comparativ internațional inițiat de către Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică cu scopul de a măsura dezvoltarea competențelor de bază ale elevilor de 15 ani, aflați la finalul învățământului obligatoriu, în trei domenii principale: citire/lectură, matematică și științe. La aceste teste participă constant și elevii din județul Neamț. Administrarea testelor PISA se realizează de către un consorțiu internațional, la fiecare trei ani. Pregătirea și adaptarea la nivelul fiecărei țări participante a instrumentelor de evaluare se realizează în cicluri de câte patru ani consecutivi.
Ciclul de testare 2017-2019 este intitulat pe scurt PISA 2018, întrucât 2018 este anul în care se realizează testarea principală. În perioada 2017-2019, România va beneficia de întregul suport oferit de OCDE pentru derularea evaluării în baza taxei de participare prevăzute, ca și celelalte țări participante, conform standardelor stabilite la nivel internațional. În plus față de ciclurile anterioare, noua testare va viza și competențele necesare integrării sociale și profesionale într-o lume în proces de globalizare, care aduce cu sine provocări și oportunități noi (rezultate ale învățării grupate sub denumirea generică de „competență globală“).
Pe lângă datele privind dezvoltarea competențelor elevilor în domeniile citire/lectură, matematică și științe, programul PISA 2017-2019 urmărește să ofere răspunsuri următoarelor întrebări principale de politică educațională: Cât de bine sunt pregătiți elevii pentru viață și pentru inserție pe piața muncii în societăți culturale diverse și într-o lume globalizată? Cât de mult sunt expuși elevii la știri din întreaga lume și în ce măsură înțeleg și analizează în mod critic teme interculturale și globale? Care sunt diferențele majore, la nivelul populației, din această perspectivă? Ce abordări sunt folosite la școală astfel ca elevii să fie educați pentru diversitate culturală și cum valorifică școlile diversitatea pentru a forma elevilor „competența globală“? Ce metode sunt utilizate pentru a încuraja învățarea prin colaborare între elevii din diferite culturi? Cât de bine sunt pregătite școlile să facă față prejudecăților și stereotipurilor?
PISA 2018 va evalua, suplimentar, pregătirea elevilor din perspectiva globalizării și interculturalității.
Pentru ciclul de testare 2017-2019, Institutul de Științe ale Educației este desemnat Centru Național PISA și va coordona administrarea programului în țara noastră. Echivalentul în lei al taxei de participare a României la Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor – PISA 2018, în cuantum de 151.000 euro, plătibili către OCDE în trei tranșe anuale, se asigură de la bugetul de stat, din bugetul aprobat anual Ministerului Educației Naționale, prin Institutul de Științe ale Educației, desemnat Centru Național PISA. Taxa aferentă anului 2017, reprezentând echivalentul în lei al sumei de 61.000 euro, se plătește după semnarea acordului de participare. Pentru fiecare dintre anii 2018 și 2019, taxa reprezintă echivalentul în lei al sumei de 45.000 euro și se plătește până la data de 1 martie a fiecărui an.
Geanina NICORESCU