*Comisarii OPC au depistat săpun lichid expirat de un an și cremă depilatoare veche de doi ani!
Comisarii pentru protecția consumatorilor din Neamț au identificat o serie de nereguli la comercializarea produselor cosmetice, inclusiv la comerțul online. Una dintre cele mai grave probleme identificate în urma verificărilor întreprinse luna trecută constă în vânzarea de produse expirate! Comisarii au găsit la vânzare lac de unghii cu data valabilității depășită din martie 2017, cremă depilatoare expirată din septembrie 2015, săpun lichid cu glicerină expirat din luna mai 2016.
Controlul s-a desfășurat concomitent la nivel național și au fost verificați 762 de operatori economici, din care 756 cu vânzare directă și 6 cu vânzare online. La 446 din cei 762 controlați, reprezentând 58,66%, s-au depistat abateri de la prevederile legale. Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 497 de sancțiuni, din care 223 amenzi contravenționale în valoare de 768.200 lei și 274 avertismente. S-au dispus 206 măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 230.007 lei și 18 măsuri de oprire definitivă, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depășită, în valoare de 2.445 lei, la vânzarea directă și o măsură de remediere a site-ului la vânzarea online.
În județul Neamț s-au constatat abateri privind informarea consumatorilor prin etichetarea incorectă a produselor cosmetice, precum și produse cosmetice care nu au informațiile obligatorii traduse în limba română. Mai precis, s-a găsit la raft degresant pentru unghii de proveniență din Italia, fond de ten, rimel volum special, produse pentru îngrijirea părului, cremă de duș, șampon și cremă de păr de proveniență din Italia, creme, șampoane, săpunuri lichide, cremă de proveniență din China, strugurel de proveniență Polonia, lac de unghii, luciu de buze, rujuri.
„Provoacă-ți fanteziile“… și rămâi cu mirajul…
Comisarii CJPC Neamț au constatat și abateri privind desfășurarea promoțiilor la cinci operatori economici. La trei dintre aceștia nu era afișată sintagma „în limita stocului disponibil“, la cel de-al patrulea nu era afișată perioada vânzărilor promoționale sau sintagma „în limita stocului disponibil“ iar la ultimul, exista afișul „Provoacă-ți fanteziile: cumpără oricare două parfumuri și primești cadou o carte“, dar oferta încetase, adică se terminase perioada promoției.
Pentru a nu mai lua țeapă de la diverși comercianți interesați doar de profit, nu și de sănătatea compărătorilor, comisarii OPC au o serie de sfaturi pentru consumatori: să achiziționeze cosmetice numai din magazine și/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanță fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamație; în plus, produsele originale nu se vând în afara lanțurilor de distribuție cum ar fi tarabele sau persoane fizice „cu sacoșa“; să fie atenți la prețuri, deoarece prețurile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranță din filiere paralele; să verifice dacă calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt șanse mari ca un produs zis „de lux“, ambalat în pungă de plastic sau într-o cutie banală, să fie de fapt o contrafacere; să examineze cu atenție eticheta, o calitate proastă a tipăririi poate ascunde o contrafacere; să știe că unii producători și importatori „de marcă“ au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu etichetă-hologramă, pentru securizarea lor și pentru protejarea mărcii; să știe că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripționat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piață, ori al importatorului de produse, din afara UE; să știe că majoritatea produselor trebuie să aibă inscripționată data de minimă durabilitate (DMD), precedată de expresia „A se folosi preferabil înainte de“, urmată de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se află inscripționată această dată, exprimată fie prin lună și an, fie prin zi, lună și an, și cu cifre arabe; să știe că anumite produse precum cremele, nu au DMD, ci au inscripționat un simbol – PAO, constând într-o cutie întredeschisa, pe sau lângă care este menționată perioada după deschidere, în care produsul poate fi folosit în siguranță, în luni de zile (6, 12, 24 luni de exemplu); să știe că sunt produse la care DMD este mai mare de 30 de luni și atunci aceasta nu se mai menționează (cazul recipientelor sub presiune, cum sunt deodorantele); acestea nu au nici PAO (conținutul nu intră în contact cu aerul, după deschidere); să citească cu atenție eticheta și să țină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.
Geanina NICORESCU