Semnele grafice şi exerciţiile matematice elementare i-au pus în dificultate pe 204 dintre elevii claselor primare din judeţul Neamţ în anul şcolar trecut. Drept urmare, oricât s-au străduit cadrele didactice să-i ajute să treacă măcar clasa, aceşti copii au dovedit o totală incapacitate de procesare şi redare a informaţiei predate la şcoală. Ajunşi repetenţi, cei 204 de elevi au fost reînscrişi în clasa pe care nu au reuşit să o promoveze. Şi totuşi, situaţia la nivel judeţean arată o promovabilitate aproape de 100% la nivelul claselor primare, în sensiul că din cei 19.954 de elevi care au terminat anul şcolar 2013-2014, 19.750 au promovat, respectiv 98,97%.
La elevii un pic mai mari, promovabilitatea este mai scăzută. Respectiv 98,17%. Au rămas repetenţi 384 de elevi din ciclul gimnazial „la zi”, acestora adăugăndu-li-se 34 de repetenţi din învăţământul gimnazial „fără frecvenţă”.
La clasele mai mari şi lacunele în bagajul educaţional sunt mai mari la elevii care, în timp, au tot acumulat lipsuri, aşa încât, evident, gradul de promovabilitate de la an la an este şi mai scăzut. Din cei 19.120 de liceeni care au încheiat anul şcolar 2013-2014, doar 18.626 au promovat. Astfel, cei 494 de repetenţi au făcut ca promovabilitatea la nivelul învăţământului liceal la zi să fie de 97,41%. Dintre cei 409 de elevi din învăţământul profesional, 23 nu au mai trecut clasa. La calsele de seral şi frecvenţă redusă, situaţia la finele anului şcolar trecut a fost următoarea: 1.357 elevi înscrişi, 1.341 rămaşi la cursuri până la terminarea anului şcolar şi doar 1.296 promovaţi.
„În numărul de elevi repetenţi la fiecare ciclu de învăţământ în parte a fost inclus şi numărul elevilor care la 15 septembrie 2014 nu aveau situaţia şcolară încheiată; precizăm că unii dintre aceşti elevi au motive întemeiate care justifică situaţia: boală, spitalizare, schimbarea domiciliului părinţilor. Apreciem că, pentru creşterea procentului de promovabilitate se impune un complex de măsuri în care să fie inclusă şi familia, căreia să i se atribuie responsabilităţi sporite- colaborarea cu şcoala, urmărirea parcursului şcolar al elevului, implicarea în diminuarea absenteismului, prevenirea abadonului şcolar”, a subliniat inspectorul general şcolar Viorel Stan, din cadrul ISJ Neamţ.
Geanina NICORESCU