“Nu trebuie să-i îndepărtăm pe copii de tehnologie, trebuie s-o integrăm în educaţia lor”

17/07/2015

stefaniaChiar dacă Internetul şi Noile Media sunt blamate de părinţi pentru faptul că le distrag atenţia copiilor de la lecţii şi le ocupă toată ziua, specialiştii în educaţia copiilor afirmă că micuţii nu trebuie îndepărtaţi de noile tehnologii, ci trebuie să găsim modalităţi eficiente de integrare a noilor media în educaţia lor.

În opinia acestora, gadgeturile de ultimă generaţie sunt componente de neseparat din viaţa unui copil şi a unui adolescent şi este foarte greu să le captezi atenţia cu mijloacele clasice de învăţare. În acelaşi timp, cea mai greşită strategie pe care o putem adopta este să le interzicem să le mai folosească sau să-i forţăm să aibă repulsie faţă de Noile Media.

* „Copilul interacţionează cu materialul clasic de învăţare, iar “cartea” îi răspunde

Centrele internaţionale au început deja să investească masiv în tehnologizarea educaţiei copilului în România, iar Helen Doron English este unul dintre acestea. Unul dintre gadgetele-minune, folosite de micuţii care învaţă limba engleză, este aşa-zisa “realitate augmentată” (AR). Fiind cea mai recentă apariţie în materie de New Media, realitatea virtuală animă, cu sunet şi video, o imagine statică de pe o pagină clasică, prin scanarea acesteia cu ajutorul unei tablete sau a unui telefon inteligent. În acest mod, aplicaţia permite copilului să interacţioneze cu materialul clasic de învăţare, iar “cartea” îi răspunde, la propriu, cum se pronunţă cuvintele în limba engleză, ajutându-l pe copil să înveţe să vorbească această limbă cât mai corect. “Helen Doron English a venit cu aplicaţii interactive pentru copii – una dintre ele este realitatea augmentată, ce funcţionează în scopul conceptului de învăţare distractivă. Copiii învaţă cuvinte noi, învaţă să citească, să pronunţe corect, să formuleze enunţuri coerente, să se exprime natural în limba engleză, împreună cu personajele preferate din cadrul cursurilor. Motivaţia copilului de a învăţa este esenţială şi este vitală integrarea elementelor media actuale în educaţia modernă”, explică Ştefania Filip, coordonatorul Centrului Helen Doron English. Mai mult decât atât, specialistul în educaţie consideră că la fel de importantă este păstrarea vie a motivaţiei copilului de a învăţa limba engleză, oferindu-i elemente specifice vârstei lui, şi perioadei de dezvoltare în care se află. Totodată, afirmă Ştefania Filip, asimilarea trebuie să vină natural, pe fundamentul unui copil dornic să înveţe.

* Noile tehnologii au efecte benefice pentru copii atunci când există scopuri productive, educative

Referitor la modul în care trebuie să reacţioneze un părinte sau un profesor atunci când vede un copil prea împătimit de noile tehnologii, dar pe care le foloseşte în alte scopuri decât educaţionale, specialistul Ştefania Filip, consideră că aceştia trebuie să adopte o atitudine neutră şi să ghideze copilul către alternative ale scopului primar (divertismentul) în care sunt folosite noile media.

“Specificul perioadei actuale este integrarea accelerată a tehnologiei în vieţile noastre. Acest fapt poate fi unul benefic, atunci când există deschidere către scopuri productive, educative, complementare celor distractive. Consider că este important să ne adaptăm prezentului tot mai tehnologizat, şi să le oferim copiilor alternative în utilizarea noilor media, care să le sprijine dezvoltarea”, conchide specialistul în educaţie Ştefania Filip, coordonatorul Centrului Helen Doron English.

Genina NICORESCU