Noi dotări pentru centrele de permanență

19/04/2017

* Proiectul legislativ prevede și creșterea cu 50% a tarifului orar „pentru atragerea medicilor de familie și asistenților“ * Scrisoarea medicală va înlocui adeverința medicală

Printr-un proiect legislativ supus dezbaterii publice până astăzi, 19 aprilie, Ministerul Sănătății propune modificarea unei ordonanțe care în urmă cu 6 ani punea bazele organizării centrelor de permanență medicală. Potrivit Direcției de Sănătate Publică Neamț, în județ funcționează 23 astfel de cabinete. Adresabilitatea lasă, însă, de dorit având în vedere slaba dotare a acestora cu aparatură și medicamente pentru situații de urgență. Statisticile arată că nemțenii caută centrele de permanență mai mult pentru tratamente. Nici cadrele medicale nu se înghesuie să adere la acest program, considerând plata prea redusă.

*„Există riscul migrației medicilor și desființării centrelor de permanență“

„Având în vedere necesitatea atragerii medicilor de familie și asistenților medicali de a lucra în centrele de permanență propunem o creștere a tarifului orar cu 50 % de la 12,8 lei/oră la 19,2 lei/oră pentru medicii de familie și a tarifului orar de la 8-10 lei/oră la 12-14 lei/oră pentru asistenții medicali care lucrează în regim de gardă, precum și creșterea tarifului orar pentru medicamentele și materialele sanitare din trusele de urgență ale medicilor cu 50% de la 2,1 lei/oră/medic la 3,2 lei/oră/medic“, prevede expunerea de motive elaborată pentru susținerea proiectului de act normativ.

Este propusă o creștere de 50% a tarifului orar pe considerentul că acesta nu a mai fost crescut din anul 2011 și nici în anii 2015 și 2016 cu ocazia creșterilor salariale din sistemul de sănătate: „Există riscul migrației medicilor și desființării centrelor de permanență, fiind redus astfel accesul pacienților la servicii medicale de bază. Având în vedere alocarea la nivelul anului 2016 de 59.000 mii lei pentru centrele de permanență, impactul bugetar pentru realizarea acestor creșteri este de 29.000 mii lei, suportați din aceeași sursă bugetară menționată în ordin. Creșterea cu 50% a tarifului orar pentru medicamentele și materialele sanitare din trusele de urgență ale medicilor este o necesitate, având în vedere slaba implicare a Consiliilor Locale în dotarea acestora“, se arată în Expunerea de motive privind modificarea Ordonanței din 2011 privind continuitatea acordării asistenței medicale primare prin centre de permanență.

O altă modificare prevede o mai bună comunicare între medici prin eliberarea unei scrisori medicale cu care pacientul consultat la centrul de permanență să se prezinte a doua zi la medicul său de familie pentru informare asupra diagnosticului și tratamentului administrat în centru.

Direcția de Sănătate Publică trebuie să informeze cetățenii

A fost clarificată și periodicitatea controlului realizat de direcțiile de sănătate publică privind centrele de permanență, precum și tipul de evaluări și analize aflate în sarcina acestora, precum și introducerea obligativității de informare de către direcțiile de sănătate publică asupra existenței centrelor de permanență, pentru ca pacienții să se îndrepte și către aceste unități și să degreveze sistemul de urgență de cazurile de urgențe minore care în prezent colmatează acest sistem.

„Centrele de permanență sunt forme de organizare a activității medicale fără personalitate juridică, care funcționează în regim de gardă și asigură continuitatea asistenței medicale primare a colectivităților locale arondate, în mod gratuit. Prin centrele de permanență, serviciile medicale sunt acordate tuturor persoanelor care le solicită, indiferent de statutul de asigurat sau neasigurat al acestora. Programul de funcționare a centrelor de permanență se desfășoară între orele 15,00 – 8,00 în zilele lucrătoare și permanent, în zilele nelucrătoare. Serviciile medicale acordate de medicii de familie în cadrul centrelor de permanență sunt următoarele: asistență medicală în afecțiunile acute și urgențele medico-chirurgicale, în limitele competenței medicului de familie și posibilităților tehnice, conform legislației specifice organizării și funcționării centrelor de permanență, trimitere către alte specialități în vederea internării, în situațiile care depășesc competențele medicului de familie, administrarea medicației necesare tratamentului de urgență, eliberarea unei adeverințe medicale pentru pacient, cu care se va prezenta a doua zi la medicul său de familie pentru prescrierea rețetei; în zilele de sâmbătă, duminică și sărbători legale, medicația se asigură din trusa de urgență atât cât va fi necesar pacientului până ajunge la medicul său de familie.

Serviciile medicale ulterioare celor acordate prin centrele de permanență se suportă din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate, cu respectarea condițiilor acordării pachetului de servicii de bază, pachetului minimal de servicii medicale și pachetului de servicii pentru persoanele asigurate facultativ, după caz, la cabinetul medicului de familie pe lista căruia este înscris pacientul sau în serviciile de primire a urgențelor în cazul în care pacientul primește un bilet de trimitere“, a transmis Direcția de Sănătate Publică Neamț, prin serviciul Comunicare.

Introducerea defibrilatorului semiautomat

Noul ordin mai prevede introducerea defibrilatorului semiautomat în dotarea centrelor de permanență, pentru o calitate mai bună a îngrijirilor, până la intervenția unui echipaj de urgență, în cazurile în care pacienții sunt urgențe cod roșu și nu cod verde. În Referatul de aprobare se menționează că dotarea centrelor de permanență cu defibrilatoare semiautomate este în conformitate cu recomandările internaționale. Costul unui defibrilator este de aproximativ 4.500 lei, impactul bugetar pentru dotarea centrelor de permanență fiind de 1.462 mii lei, suportat din bugetul consiliilor locale sau județene care asigură spațiul și dotarea centrelor de permanență sau din donații.

De asemenea, sunt prevăzute actualizarea trusei de urgență cu medicamente și materiale sanitare adecvate, antihistaminice H1, H2, aspirator mobil pentru secreții, garou; materiale și dispozitive auxiliare: folie supraviețuire, kit naștere, guler cervical.

Elaborarea proiectului de ordin s-a făcut cu consultarea ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, a consiliilor locale și cu avizul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.

Geanina NICORESCU