CAS Neamţ face apel la asiguraţii în cauză să facă demersurile necesare sau să împuternicească pe cineva să-i ajute la depunerea dosarului
Sute de nemţeni se află în situaţia disperată de a nu-şi putea purta singuri de grijă din cauza unor boli grave, care-i ţintuiesc la pat ori le blochează simţurile şi coordonarea mişcărilor. Îngrijirea pacienţilor cu nevoi speciale este costisitoare, iar familiile celor în cauză sunt, în cele mai multe cazuri, depăşite de situaţie şi nu ştiu unde să ceară ajutor. Pentru astfel de pacienţi există soluţia acordării îngrijirilor la domiciliu, însă prea puţini dintre cei aflaţi în cauză sunt sfătuiţi corect şi ajung să beneficieze de serviciile cuvenite prin lege.
La polul opus se află adevărate reţele de persoane care profită de legile permisive şi îşi încasează bani grei pe servicii fictive, pe spinarea unor bolnavi sau chiar persoane sănătoase care n-au habar că figurează într-o bază de date a beneficiarilor de îngrijri la domiciliu, după cum semnala, ieri, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. La solicitarea cititorilor interesaţi de acordarea serviciilor gratuite de îngrijri la domiciliu, am obţinut informaţiile necesare de la Casa de Asigurări de Sănătate Neamţ.
CAS Neamţ se află în perioada de contractare pentru serviciile de îngrijri la domiciliu pentru anul 2016 şi, în primă fază, a stabilit ce furnizori îndeplinesc condiţiile pentru a putea obţine finanţare. Este vorba despre Centrul Diecezan Caritas, F.I.C., Asociaţia Umanitară “Codrin-Ocrotiţi copiii ce vor rămâne doar copii”, Asociaţia îngrijire acasă, Clinica Medicală Sf. Andrei, Fundaţia Medica 2009 şi Fundaţia Umanitară “Pro Carit”.
Recomandare medicală, depunere a dosarului la CAS în 5 zile, răspuns în două zile, aprobare în funcţie de diagnostic şi de fonduri!
“Recomandarea pentru îngrijiri medicale la domiciliu se eliberează în 3 exemplare, din care unul rămâne la medic, care se ataşează la foaia de observaţie ori fişa medicală, după caz. Un exemplar, împreună cu cererea de acordare de servicii de îngrijiri medicale la domiciliu ori îngrijiri palliative la domiciliu, se depun de către asigurat, ori de către unul dintre membrii familiei- părinte, soţ/soţie, fiu/fiică, ori de o persoană împuternicită legal în acest sens- persoana împuternicită prin procură notarială, sau de reprezentantul legal al asiguratului la casa de asigurări de sănătate la care se află în evidenţă asiguratul. Împuternicitul legal nu poate fi asciat/administrator/reprezentant legal/angajat într-o formă legală al unui furnizor de îngrijiri medicale la domiciliu/îngrijiri palliative la domiciliu. Al treilea exemplar rămâne la asigurat, urmând a fi predate furnizorului care îi va acorda serviciile de îngrijri la domiciliu, dacă cererea a fost aprobată, împreună cu decizia de acordare de îngrijri medicale la domiciliu/îngrijri palliative la domiciliu.
Termenul de valabilitate a recomandării pentru îngrijiri în vederea depunerii acesteia la casa de asigurări de sănătate este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii recomandării.
Pentru obţinerea deciziei de îngrijri medicale la domiciliu ori palliative, asiguratul sau unul dintre membrii familiei ori persoana împuternicită legal în acest sens prin procură notarială sau reprezentantul legal depune o cerere la casa de sănătate în evidenţa căreia se află asiguratul, actul de identitate în copie, codul numeric personal/codul unic de asigurare, recomandarea pentru îngrijri de la medic şi declaraţia pe propria răspundere din care să rezulte că afecţiunea nu a apărut în urma unei boli profesionale, a unui accident de muncă ori sportive. Pentru copiii în vârstă de până la 14 ani se ataşează recomandarea medical cu specificarea domiciliului copilului şi certificatul de naştere în copie cu codul numeric personal/codul unic de asigurare. CAS analizează cererea şi recomandarea primită, în maximum două zile lucrătoare de la data depunerii, şi este obligată să ia o hotărâre privind acceptarea sau respingerea cererii, iar cererea este aprobată în limita sumei prevăzute pentru această destinaţie. La analiza cererilor şi recomandărilor primate, CAS va lua în considerare statusul de performanţă ECOG al asiguratului şi numărul de zile de îngrijri de care a beneficiat asiguratul în anul respectiv, astfel încât să nu depăşească numărul de zile prevăzut de lege. (…) Decizia se expediază prin poştă şi se predă direct destinatarului, în maximum 24 de ore de la data emiterii acesteia.Ulterior, persoana în cauză pe baza deciziei emise de CAS se adresează unui furnizor de servicii de îngrijri medicale la domiciliu ori îngrijiri palliative la domiciliu aflat în relaţie contractuală cu CAS şi care este inclus în lista de furnizori, înscrisă pe versoul deciziei”, se arată în răspunsul pe care l-am primit de la CAS Neamţ, sub semnătura preşedintelui-director general, ec. Marieana Atomulesei, şi a consilierului juridic Cătălin Dospinescu, din cadrul Compartimentului juridic şi contencios administrative din cadrul CAS Neamţ.
Procedura pare destul de greoaie şi implică o serie de documente, însă persoanele aflate în cauză au o şansă de a-şi diminua cheltuielile privind îngrijirile specifice bolii şi mai ales de a beneficia de servicii de specialitate la domiciliu, fără a mai fi nevoie de parcurgerea anevoioasă a unor drumuri spre şi dinspre spital ori pentru, spre exemplu, schimbarea unei sonde urinare ori pentru îngrijirea unor plăgi.
Geanina NICORESCU