„Conducătorul pe care îl dorim este o persoană care ne va inspira să fim ceea ce știm că putem fi.” (Ralph Waldo Emerson)
Pentru funcționarea în condiții optime, orice colectivitate umană, indiferent de natura și mărimea ei, are nevoie de o comunicare bidirecțională. Această interacțiune semiotică, acest schimb continuu de mesaje sau idei generează armonizarea cunoștințelor privind
căile şi mijloacele de atingere a obiectivelor propuse.
Cu toții am învățat că dobândirea și dezvoltarea unor excelente abilități de comunicare conduce spre eficientizarea procesului comunicațional. Contextul, circumstanțele și situația în care are loc acest proces depind foarte mult de modalitatea și forma pe care o îmbracă comunicarea, în viața de zi cu zi.
În vorbirea curentă, „a comunica” înseamnă „a aduce la cunoştinţă” sau „a informa”. Dar, specialiștii ne informează că acest proces implică și accepțiuni referitoare la motivație, convingere sau persuasiune.
„A ști să îi motivezi pe alții înseamnă a ști cum să-i călăuzești spre anumite obiective”, este de părere Gill Hasson, profesor în managementul carierei și în dezvoltare personală, și autor al volumului Cum să-ți dezvolți abilitățile de comunicare.
Chiar dacă este foarte facil să apelăm la manipulare, în definitiv nu vom obține dezideratul comun, ci doar ceea ce servesc intereselor proprii. Încrederea și sprijinul interlocutorului nostru poate fi obținut doar printr-un proces onest de emitere a ideilor și gândurilor noastre.
De pildă, mulți părinți încearcă să-ți motiveze copilul adolescent să facă ordine în camera lui; tendința generală este de manipulare sau de „forțare” a lucrurilor. Dar, pentru obținerea unui rezultat favorabil, comunicarea onestă, urmată de explicații suplimentare este singura opțiune.
În cele ce urmează, vom enunța câteva principii fundamentale, care pun bazele unui sistem comunicațional eficient și eficace:
- Întâi de toate, întreabă-te ce știi despre cealaltă persoană, ce te-ar putea ajuta să o faci să se implice, să afli ce stil de comunicare adoptă sau cum reacționează la conversațiile care au loc în timp ce sunteți implicați într-o activitate informală?
- Formulează un mesaj clar și asigură-te că știi exact ce anume vrei să transmiți celeilalte persoane; ce dorești să obții în urma conversației; simplifică mesajul; pornește de la principiul că persoanele care îi motivează pe alții îi fac pe ascultători să înțeleagă;
- Ascultă și comunică direct pentru a fi înțeles; ascultă nu numai ce se spune, ci și ce nu se spune – astfel, vei deveni capabil să-i influențezi și să-i motivezi pe alții; Fii un bun ascultător și ia în considerare punctul de vedere al celuilalt;
- Pune întrebări pentru a afla ce-și dorește cealaltă persoană; identifică nevoile și preocupările interlocutorului; chiar dacă persuasiunea implică emoții, nu te lăsa compleșit de sentimente;
- Explică avantajele și beneficiile și prezintă-le ca pe cea mai atractivă posibilitate;
De exemplu, probabil că: „Pune-ți în fiecare seară hainele murdare în coșul de rufe” va însemna mai puțin decât mesajul: „Dacă-ți pui în fiecare seară hainele murdare în coșul de rufe, a doua zi le găsești curate și uscate, gata de purtat.”
Indiferent de contextul stabilirii obiectivelor, scopul comunicării este de a reuși să convingi individul să se focalizeze asupra esenței, și nu a aparenței. Așadar, pentru a vă convinge interlocutorul este necesar să știm cum să punem problema, în așa fel încât obiectivele propuse să fie atinse cu succes.
Alexandra Gîrbea